۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۸۲۸۳۰
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

ورود به مسائل مستحدثه نیازمند تسلط به اصول گسترده فقهی است

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقیه نمی تواند فقط متصدی بیان احکام باشد، گفت: چرا که اینها فقط به عنوان مبادی برای بحث مسائل مستحدثه مطرح شده است که اگر کسی نگاه محدود داشته باشد نمی تواند در حیطه مسائل مستحدثه ورود پیدا کند.
‌آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مراسم اختتامیه همایش «دین و سلامت» که با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران شامگاه پنجشنبه 26 مهر در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد، گفت: در زمان ما ظرفیت فقه پدیدار شده است و روشن شده که ظرفیت فقه فراتر از علوم دیگر است.

وی در ادامه با اشاره به ظهور انواع فقه پزشکی، سیاسی، کودک، زنان، غذا، رسانه و هنر اظهار کرد: این اثر نشان دهنده اهمیت فقه است و این قوت حضور فقه را در ساحت های همه علوم اثبات می کند و فقه تا زمانی که توانایی اینچنین دارد به منصه اثبات می رسد که این امر برای طلبه ما دارای اهمیت است.

با اصول ابتدایی و سطحی نمی توان به سراغ فقه معاصر آمد

آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این مطلب که فقه گسترده، اصول گسترده می خواهد، تصریح کرد: در واقع هر چه ما به فقه نزدیک تر می شویم نیاز به اصول بیشتر می شود و با اصول ابتدایی و سطحی نمی توان به سراغ فقه معاصر آمد.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که نیاز است تا برای دست یابی به اصول فقه گسترده، با متون و نصوص برخورد عمیق و جامع داشته باشیم، تصریح کرد: اهمیت دادن به این موضوع در فقه فردی و اجتماعی و مسائل مستحدثه و غیر مستحدثه بسیار کارآیی دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه فقیه نمی تواند فقط متصدی بیان احکام باشد، بیان داشت: چرا که اینها فقط به عنوان مبادی برای بحث مسائل مستحدثه مطرح شده است که اگر کسی نگاه محدود داشته باشد نمی تواند در حیطه مسائل مستحدثه ورود پیدا کند./934/پ203/ب1

ارسال نظرات