۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۸۲۸۱۷
یادداشت؛

کالبدشکافی جنگ تبلیغاتی علیه انقلاب

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ابر حریفی که نظام سلطه را قریب به ۴ دهه، به پشت دروازه‌های کشور و منطقه رانده است، امروز در میانه یک جنگ تمام‌عیار و مورد حجوم در چند جبهه قرارگرفته است...
جنگ اقتصادی - اقتصاد مقاومتی - تولید ملی - پدافند اقتصادی

به گزارش خبرگزاری رسا، جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ابر حریفی که نظام سلطه را قریب به 4 دهه، به پشت دروازه‌های کشور و منطقه رانده است، امروز در میانه یک جنگ تمام‌عیار و در چند جبهه قرارگرفته است. از یک‌سو، همه دستگاه‌های تبلیغاتی و جریان‌های رسانه‌ای دشمن با تمام توان و نیرو به جان فکر، روح و ذهن مردم افتاده‌اند و افکار عمومی بی‌پناه را علی‌الدوام، هدف بمباران خود در جنگ تبلیغاتی قرار داده‌اند و از طرفی، تمام ظرفیت‌ها برای اجرای توطئه‌های امنیتی را بکار گرفته‌اند.

بنابراین و به دلایل متعدد، اولویت نظام سلطه، تصویرسازی منفی و لجن پراکنی در خصوص شرایطی و دستاوردهایی است که حتی دشمنان قسم‌خورده انقلاب نیز آن را تجلیل می‌کنند. روز گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بار دیگر این سناریوی موذیانه را به خواص جامعه ازجمله نخبگان و استعدادهای برتر یادآور شده و فرمودند: «تصویرسازی غلط و منفی و ناامیدکننده از اوضاع ایران، مهم‌ترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور درمجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.»

متأسفانه در طول چند سال اخیر، به دلیل بی‌توجهی برخی از دستگاه‌های مسئول نسبت به این هجمه تبلیغاتی و خوش‌خیالی بخشی از آن‌ها به کشورهایی که از هیچ خدعه و نیرنگی در حق ملت ایران دریغ نکرده‌اند، بستر این تهاجم فراهم‌شده و امروز به شدیدترین شکل در جریان است. گرچه دشمن در تصویرسازی و مغشوش نمایاندن شرایط موجود که در مقایسه با بسیاری از دیگر کشورها از استانداردهای بالاتری برخوردار است، از هر ابزاری که در دسترس باشد، سوءاستفاده می‌کند اما بنا به اقتضائات و ارتباطات نوین، برّنده‌ترین حربه حریف، بکارگیری همه پتانسیل‌ها در حوزه «فضای مجازی» است؛ چراکه قابلیت، جذابیت و تنوع رسانه‌های اینترنتی، به حدی است که تقریباً بیشتر افراد جامعه از آن استفاده می‌کنند، به تجهیزاتی همچون تلفن همراه هوشمند مجهزند و در چند شبکه اجتماعی عضویت دارند.

کار شبکه‌های اجتماعی تا آنجا رونق گرفته که به رقیبی جدی برای رسانه‌های رسمی و سنتی مثل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تبدیل‌شده‌اند و با هزینه‌ای اندک، انبوهی از اطلاعات درست و غلط را به کاربران خود انتقال می‌دهند. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران تلفن همراه، پیش از استراحت شبانگاهی به سراغ اخبار دریافتی از این طریق می‌روند و صبح‌ها پیش از هر کاری، وقایع کشور و جهان را از این مجرا تعقیب می‌کنند.

طبق آمارها حدود 50 میلیون ایرانی، تلفن همراه در اختیار دارند و بیش از 40 میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی بدون هیچ نظارتی عضو هستند و بر این مبنا، هر ایرانی به یک هدف کاملاً در دسترس و سهل‌الوصول در جنگ روانی تبدیل‌شده است. بخش اعظم فضای مجازی به دلیل ولنگاری و با طرح سفسطه‌ها و مغلطه‌های سطحی، به تصرف دشمنان ما درآمده و آن‌ها هستند که خوراک و محتوای این شبکه‌های را به‌انحاءمختلف تأمین می‌کنند.

شیطنت‌هایی همچون تمسخر ارزش‌های دینی و ملی، هجو آرمان‌ها و تلاش برای زیر سؤال بردن حقانیت نظام در قالب‌هایی مملو از داده‌های منفی، ازجمله رایج‌ترین شیوه‌هایی است که به‌وفور در فضای مجازی به‌صورت کلیپ‌های ویدیوی کوتاه، یادداشت‌های مختصر، تصویر و کاریکاتور مشاهده می‌شود. این در حالی است که محتواهای تولیدشده نیاز به برآوردهایی دارد که بر اساس دریافت اطلاعات و تحلیل داده‌های کاربران تلفن همراه توسط سازمان‌های اطلاعاتی شکل می‌گیرد. این توهم توطئه نیست، واقعیت است و از زبان کارشناسان امنیت سایبری به‌کرات شنیده‌شده است. در چنین دنیایی بسیار ساده‌لوحانه است اگر تصور کنیم که افسران اطلاعاتی سیا و موساد، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا به‌راحتی این فرصت طلایی را از دست می‌دهند. نباید فراموش کرد که فضای مجازی، ساخته‌وپرداخته ارتش و نهادهای اطلاعاتی دولت آمریکاست و هر تبادلی در این فضا در تیررس جاسوسی و نفوذ آن‌ها قرار دارد.

با رصد بی‌تدبیری‌ها و سوء مدیریت‌ها و پیام‌هایی که در این چارچوب در فضای مجازی رد و بدل می‌شود، عجیب نیست که مهندسی محتوای اکثر پیام‌های ارسال‌شده، موضوعات ناامیدکننده و بر مبنای سیاه نمایی باشد. مقایسه بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بزرگنمایی تفاوت معیشت و زندگی مردم در دوران ستم‌شاهی و عصر حاضر، مقایسه رفاه کشورهای اروپایی با سطح رفاه در ایران، تبلیغ بیش‌ازحد و مبالغه‌آمیز مشکلات موجود و ابراز اینکه ایرانی هیچ پیشرفتی ندارد، همیشه بدبخت است! و ... را به عینه در فضای مجازی می‌بینیم.

افزون بر این، جستن اخبار مرتبط با دستاوردهای برجسته ایران اسلامی در حوزه فناوری‌های پیشرفته (های تک)، خدمات جمهوری اسلامی در بخش‌های مختلف، ابتکارات، اختراعات، فضایل اخلاقی ایرانیان مثل درستکاری و امانت‌داری همچون سوزن در انبار کاه است و به‌سختی در این فضای مغشوش می‌توان ردی از آن‌ها یافت. در کنار مقایسه‌های منفی که در قالب کار منسجم و هدفمند رسانه‌ای به‌منظور تضعیف روحیه جامعه و القای ناامیدی شدید نسبت به آینده صورت می‌گیرد، «خود تخریبی» از رهگذر طرح مسائلی همچون اختلاس یا خصوصیاتی مثل تنبلی یا کم‌کار بودن ایرانی‌ها، به شکل جدی در دستور کار اتاق جنگ روانی دشمن قرار دارد.

هدف نهایی این است که تنها یک راه گریز به مخاطبان نشان داده شود که عبارت است از پناه بردن به اردوگاه غرب و آمریکا برای نجات از وضعیت موجود و دست کشیدن از باورها و ارزش‌هایی که به‌دروغ، عامل فشارها و تحریم‌ها معرفی‌شده‌اند. طرح این مسئله بسیار مهم از سوی بالاترین مقام کشور در جمع نخبگان، نشان می‌دهد که این خطر بسیار جدی است و خواص جامعه وظیفه برهم زدن این ساز و کار مسموم و حاکم بر آن را بر عهده دارند. هیچ کشوری در دنیا اجازه داده نمی‌دهد که فضای مجازی به معرکه‌ای بلامنازع برای دشمنانش تبدیل شود و جمهوری اسلامی نیز به‌طریق‌اولی، نمی‌تواند و نباید اجازه دهد که عنان این فضا در دست نظام سلطه قرار گیرد.

و بالاخره اینکه تصویرسازی واقعی کشور از این منظر محقق می‌شود که اولاً این فضا کاملاً تحت کنترل قرار گیرد، ولنگاری‌ها به قیدوبندهای کاملاً منطقی و به دور از افراط‌وتفریط تبدیل شوند و ثانیاً واقعیت‌ها چه مثبت و چه منفی با یک ضریب به افکار عمومی عرضه شوند. در این صورت، ضمن حفظ وزن و شأن این فضا در اطلاع‌رسانی شفاف، بذر هرگونه پمپاژ منفی و لجن پراکنی دائمی خشک‌شده و با انعکاس  حقایق غرورآفرین، بارقه امید در دل‌ها خواهد درخشید و کید دشمن را به خودش بازخواهد گرداند./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: حمایت

ارسال نظرات