۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۸۰۴۷۵
تولیت حوزه علمیه امام رضا مطرح کرد؛

امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه امیرمومنان

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه تهران با اشاره به دیدگاه امام علی(ع) درباره امر به معروف، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر لازم است انسان خود نیز به انجام معروفات و اجتناب از منکرات ملتزم باشد.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: براساس کلام امام علی(ع) انسان نباید در زمره کسانی باشد که می‌خواهد آخرت را بدون عمل به دست بیاورد.

وی افزود: حضرت در کتاب شریف نهج البلاغه می‌فرمایند: از آن دسته افراد نباشید که توبه را با طول عمل و طولانی کردن آرزوها به عقب می‌اندازند، توبه نمی‌کنند و اگر توبه هم کنند آن را می‌شکنند. این افراد مانند ساده زیستان و بی رغبتان به دنیا سخن می‌گویند اما در عمل عملشان همانند کسانی است که وابسته و دلبسته به دنیا هستند.

آیت‌الله  رشاد در ادامه بیان داشت: این افراد از نعمات و مواهب دنیوی سیر نمی‌شوند و اگر آنان را از نعمتی منع کنند قانع نمی‌شوند. با این حال که آنان از شکر نعمات الهی عاجز هستند اما بیش از آن چیزی که قادر به شکر آن نیستند از خداوند مطالبه می‌کنند، این افراد دیگران را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند اما خودشان از چیزی که دیگران را بر حذر می‌دارند اجتناب نمی‌کنند.

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران با اشاره به ادامه کلام حضرت که می‌فرمایند: این افراد دیگران را امر به کارهایی می‌کنند که خودشان مقید به آن نیستد، ابراز کرد: متاسفانه امروز برخی از گروه‌های مرجع از جمله روحانیان، نخبگان، دانشگاهیان، مدیران، مقامات، مسؤولان، هنرمندان و عناصری که در جامعه چهره هستند و در زمره چهره‌ها به حساب می‌آیند چنین رفتار می‌کنند.

وی افزود: البته روشن است که هر چهره‌ای نخبه نیست گاهی بین اینکه کسی جزء مشاهیر است و یا در زمره نوابغ قرار می گرد، چهره است یا نخبه خطا صورت می‌پذیرد. گاهی یک نظریه را در نظریه انقلاب و یا نظریات تحولات اجتماعی و یا جامعه شناسی سیاسی با عنوان چرخش نخبگان مطرح می‌شود بعد به غلط نخبگان را به هر کسی که چهره است و در مقابل دیدگان دیده می‌شود تطبیق می‌دهند در حالی که ما نخبگانی داریم که دیده نمی‌شوند و چهره هایی داریم که اصلا نخبه نیستند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: انسان وقتی با کسانی که به غلط و یا نادرست مرجع اجتماعی شناخته می‌شوند مصاحبه می‌کند آنچنان از بدی‌ها بد می‌گویند و با زیباترین زبان بدی‌ها را تبیین می‌کنند که گویی خود مقید به گفته‌های خودشان هستند در حالی که نیستند.

آیت‌الله  رشاد ادامه داد: زمانی که یک هنرپیشه در مقام ایفای نقش با عالی‌ترین و رساترین زبان منهیات، قبایح و رذایل را بازگو و بیان می‌کند اما در زندگی شخصی خود مرتکب به آنها می‌شود، یا روحانیانی که دیگران را نهی از منکر می‌کنند اما گاهی خود مرتکب آن می‌شوند و یا متفکران، نخبگان و دانشگاهیانی که به عنوان عناصر نخبه و نخبگان برجسته جامعه دیگران را از اموری مانند بی عدالتی، بی انصافی و پارتی بازی بر حذر می‌دارند اما خود از آن امور حذر نمی‌کنند بسیار مایه تاسف است.

رییس شواری سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: در امر به معروف و نهی از منکر لازم است انسان خود نیز به انجام معروفات و اجتناب از منکرات ملتزم باشد./813/پ202/ب1

ارسال نظرات