۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۷۵۷۸۳
مدیر حوزه‌های علمیه:

به دنبال توسعه کیفی حوزه های علمیه هستیم

آیت الله اعرافی گفت: قول می‌دهیم تمام توان خود را بگذاریم و از همه بسترها استفاده کنیم تا پاسخگوی نیاز مردم باشیم، در این مدت پس از توسعه کمی حالا دیگر به دنبال توسعه کیفی هرچه در مدارس علمیه کشور خواهیم بود.
آیت الله اعرافی |۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور امروز در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه استان اردبیل که در مسجد جامع اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: در عصر فعلی انقلاب و در این پیچ تاریخی رسالت سنگینی بر عهده حوزه و روحانیت است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه‌ و روحانیت در عصری که پرسش‌ها و شبهه‌های بسیاری در فضای مجازی و حقیقی مطرح است، در عصری که این همه دشمن در تلاش هستند و در عصری که به تعبیر رهبری جنگ احزاب است، رسالت و مسؤولیت بزرگی دارند.

آیت الله اعرافی ادامه داد: عوامل بسیاری مسؤولیت انسان را افزایش می‌دهد، علم‌دینی، الگو بودن و موج به دنبال داشتن هر عمل، منتصب بودن به اولیاء الهی و مواردی دیگر از جمله این‌ها هستند به ویژه که در پیچ تاریخی قرار بگیریم و جنگ احزاب در پیش باشد، رسالت سنگین یعنی این‌که اگر خوب عمل کنیم پاداش بسیاری خوبی خواهیم گرفت اما اگر موفق نباشیم با سر زمین خواهیم خورد.

وی با تأکید بر این‌که حوزه بار دیگر باید به سنت خود برگردد، گفت: مطالعه، تحقیق، مباحثه، آموزش، خستگی‌ناپذیری، انقلابی‌گری، پایداری، عدم نگاه شغلی به روحانیت و بسیاری موارد دیگر جزو سنت‌های حوزه هستند؛ آموزش دینی و رشد اخلاقی باید در کنار هم پیش بروند و رشد کنند تا موفق باشیم و در ضمن حوزه جایگاه عظیمی دارد و برخی افراد نباید به دلیل چند اشکال و ایراد شان و جایگاه حوزه را پائین بیاورند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور افزود: قول می‌دهیم تمام توان خود را بگذاریم و از همه بسترها استفاده کنیم تا پاسخگوی نیاز مردم باشیم، در این مدت پس از توسعه کمی حالا دیگر به دنبال توسعه کیفی هرچه در مدارس علمیه کشور خواهیم بود.

آیت الله اعرافی یادآور شد: حدود یکسال برای تنظیم سندهای توسعه وقت گذاشتیم و حالا چشم‌انداز ساله 5 ساله آماده است تا به رسالت خود عمل کنیم و این مهم تنها با همکاری همه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی افزود: در جهانی هستیم که تشنه سخنی از حوزه است، باید شب و روز با انقلابی‌گری تلاش کنیم و امیدواریم با نظر حضرت ولی عصر(عج) و زیرسایه رهنمودهای رهبری موفق و سربلند باشیم.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود خودسازی و تهذیب نفس را به اندازه تلاش برای آموزش علم مهم دانست و اظهار داشت: حوزه بر پایه اخلاق، معرفت، تزکیه و تهذیب نفس شکل یافته است و دانش عمیق دینی بهمراه رشد اخلاقی و معنوی دو بال پرواز طلاب و روحانیون هستند؛ این دو هر کدام به اندازه هم مهم هستند و باید در کنارهم پیش بروند و رشد کنند.

وی تصریح کرد: اگر گمان کنیم که علم آموزی کار سختی است و برای آن شبانه روز تلاش کنیم و خودسازی را مسئله‌ای سهل و آسان بدانیم سخت اشتباه می‌کنیم و دچار مشکل خواهیم شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه اردبیل و مردمانش همواره جزو پیشگامان اسلام و انقلاب بوده‌اند، گفت: استان اردبیل همیشه تاثیرگذار بوده است و بزرگانی چون مقدس اردبیلی، آیت الله مشگینی و آیت الله عاملی را تحویل جامعه داده است، تمامی این بزرگواران مشکل و کار سختی داشته‌اند اما به آن‌چه می‌خواستند رسیده‌اند، مقدس اردبیلی‌ها قله هستند، باید قله را ببینیم و به دنبال آن برویم./۹۳۵/پ203/ب۱

ارسال نظرات