۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۵۷۵۳۹۲
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

ضرورت ورود طلاب به مباحث علمی بر اساس نیازهای روز جامعه

حجت الاسلام کریمی ورود طلاب به تمام نیازهای روز جامعه را ضروری دانست و تصریح کرد: امروزه فقه و اصول نمی توانند تمام نیازهای روز جامعه را پاسخ دهند بنابراین طلاب باید به تمام مسائل علمی بپردازند.
حجت الاسلام اسدالله کریمی

حجت الاسلام اسدالله کریمی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه الزامات رونق علمی در میان طلاب اظهار کرد: هر صنفی برای فعالیت نیازمند الزاماتی است که طلبه ها نیز اگر بخواهند به وظیفه دینی و شرعی خود عمل کنند باید از سوی مرکز مدیریت حوزه علیمه یا از سوی خود طلاب الزاماتی تعریف شوند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: درک زمان از سوی طلاب ضروری است و حرکت طلبه براساس نیازهای روز جامعه نیازمند الزاماتی از جمله ذوابعاد بودن است امروزه فقط فقه و اصول نمی توانند نیازهای روز جامعه را پاسخ دهند و طلاب باید به مسائل و مباحث علمی دیگری نیز ورود پیدا کنند تا بتوانند نیازهای مردم را پاسخ دهند.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن(ع) گفت: امام حسن(ع) می فرمایند باید علم خود رابه دیگران بیاموزید و علم دیگران را نیز بیاموزید این بیان امام یک طرفه نیست بلکه می گوید علم خود را باید به دیگران بیاموزید اما متأسفانه امروزه تفکری در حوزه علیمه وجود دارد که می گوید در شش سال نخست باید در آموختن منحصر شوید.

عضو هیأت علمی مجمع عالی تفسیر قرآن کریم ادامه داد: این تفکر جوابگوی نیازهای جامعه ما نیست زیرا یک طلبه سال اولی دارای ظرفیت های خاصی برای ارتباط با افراد خاصی است به عبارت دیگر طلبه پایه اول مواردی را می تواند پاسخ دهد که طلبه پایه دهمی پاسخ گوی این نیازها نخواهد بود.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه باید برای هر طلبه از پایه اول تا درس خارج که به تحصیل خود ادامه می دهد برنامه ریزی خاصی داشته باشد به گونه ای که هر طلبه بداند در صورت مراجعه مردم به آنها چگونه به سؤالات مردم پاسخ دهد؛ بحث اخلاص در علم نیز از ملزومات طلبگی است که اگر نباشد عمل طلبه ها ابتر خواهد بود.

حجت الاسلام کریمی خاطرنشان کرد: مقایسه کردن زی طلبگی با دیگر اقشار جامعه موجب شده است که طلاب مانند بسیاری از افراد که نسبت به کسب مال گرفتار حرص شده اند، گرفتار شوند که موجب می شود زی طلگبی را رعایت نکنند.

وی با بیان این که عامی کردن مطالب علمی در مباحثه ایجاد می شود، تبیین کرد: بسیای از مؤلفین اقرار می کنند پیش از چاپ کتاب، چندین مرتبه آن را مباحثه می کنند تا اشکالات آن برطرف شود از سوی دیگر مطرح شدن مطالب در مباحثه موجب می شود تا آن مطلب به درستی در ذهن جا گیرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: مباحثه جزء لاینفک مباحث علمی طلاب بوده که متأسفانه امروزه کمرنگ شده است در حالی که یک ساعت مباحثه شاید به اندازه 30 ساعت مطالعه علمی ارزش داشته باشد؛ به گفته یکی از اساتید مباحثه باید به ملکه طلبه ها تبدیل شود که در این صورت با اجتهاد مقرون خواهد شد زیرا اجتهاد همان ملکه علمی است.

وی افزود: با مراجعه به زندگی علما دیده می شود هر عالمی که با مباحثه مأنوس بوده کارکردش در جامعه بیشتر بوده است زیرا طلبه در مباحثه بسیاری از ناملایماتی ها و نحوه مواجهه با آنها را درک می کند به عبارت دیگر طلبه در مباحثه می آموزد چگونه باید در جامعه زندگی کند و هنگام مواجهه با حرف غیر منطقی به چه سبکی باید عمل کند تا کم تر گرفتار آفت های مسائل اجتماعی شود.

عضو هیأت علمی مجمع عالی تفسیر با بیان این که امروزه به دلیل مهم بودن اموری به غیر از تحصیل برای طلاب موجب شده است به مباحثه اهمیت داده نشود، افزود: امروزه طلاب در زندگی شخصی خود مشکلات فراوانی دارند و برای این که به آنها بپردازد از اولین چیزی که می زنند مباحثه است تا به اموری که احساس می کند نیازش را برطرف می کند بپردازد حتی اگر نیازش کاذب باشد.

وی ادامه داد: در هر مقاله یا کتاب علمی که ارائه می شود، مؤلف در ابتدای آن به بیان روش تحقیق خود می پردازد که در حوزه علمیه نیز اساتید سطوح عالی حوزه علمیه در آغاز سال تحصیلی باید روش شناسی مطالعه سطح را آموزش دهند زیرا هر سطح و فعالیتی دارای روش خاص خودش است./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات