دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود
حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری شاهرودی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به الزامات و بایسته های رونق علمی در بین طلاب حوزه علمیه اظهار داشت: به عقیده من باید از همان ابتدا برای طلاب تبیین شود که بی سوادی کارآمدی ندارد، چراکه جامعه به سرعت به طرف علم و دانش در حال حرکت است.
رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز همه مردم به ویژه مردم ایران همواره در حال تحصیل هستند و حتی بسیاری از روستایی ها نیز تحصیل کرده در حوزه و دانشگاه هستند، از این رو جامعه امروز ما نه تنها با دهه ها پیش بلکه حتی نسبت به 10 یا 15 سال پیش فرق کرده است و در این شرایط اگر روحانی سواد نداشته باشد کارآمدی نخواهد داشت.
وی در ادامه با اشاره به لزوم احیای سنت های دیرینه حوزه در امور آموزشی از جمله پیش مطالعه و مباحثه عنوان کرد: مباحثه بهترین روشی است که بحث برای انسان حل بشود و در حقیقت می توان گفت روشی بهتر از مباحثه برای این که انسان نسبت به درس تسط لازم را پیدا کند وجود ندارد، بنابراین همواره به طلاب توصیه می کنیم در حلقه های دو یا سه یا چهار نفری مباحث علمی مطرح شده سر کلاس را به بوته بحث و بررسی بگذارند.
حجت الاسلام والمسلمین آقانظری شاهرودی ادامه داد: طلاب در مباحثه متوجه می شوند کجای مبحث برایشان مشخص نشده است، بنابراین باید این سنت ها را حفظ کنیم چراکه می بینیم مثل این سنت ها در دانشگاه وجود ندارد و آنها بیشتر به صورت حفظی کار می کنند و به طور کلی مسائلی مثل مباحثه موجب می شود که انسان در یک متن درسی دقیق شود.
وی ادامه داد: همین طور پیش مطالعه نیز از سنت های قدیمی حوزه محسوب می شود که کمی رو به فراموشی گذاشته شده است به این صورت که طلبه پیش از ورود به کلاس درس مطالب را مطالعه می کند و موجب می شود که کلیات درس در دست او باشد وجزئیات را از استاد بگیرد، بنابراین یک طلبه تا می تواند پیش مطالعه داشته باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه ضمن انتقادی نسبت به دروس خارج خاطرنشان کرد: غالبا در حوزه روش مان در درس خارج این گونه است که همه را استاد را می گوید و شاگرد می شنود که این یک طرفه بودن موجب کم شدن اثر کلاس می شود، بنابراین یک مقدار باید شاگرد را وارد بحث کنیم تا اثر گذاری بیشتری از این دروس داشته باشیم به عنوان مثال استاد از شاگردان بخواهد روایتی که در روز بعد خوانده می شود را از نظر سند و آدرس بررسی کرده و سرکلاس ارائه بدهند.
وی ادامه داد: این مسأله در دروس سطح هم تا حدی امکان دارد، به عنوان مثال اگر یک استاد سی نفر شاگرد دارد از یک نفر بخواهد عبارت ها را تطبیق کند او هم بلند بخواند و به این صورت طلبه وادار می شود تسلط لازم را پیدا کند و در دروس مشارکت کنند، هرچند در سطح خیلی نمی شود اصرار کرد ولی در دروس خارج می توان شاگرد را وارد کارکرد./1330/ت۳۰۲/ج