نشاط علمی طلاب با تقویت بعد پژوهش حاصل میشود
![محمد الله اکبری](/Original/1397/05/24/IMG14520215.jpg)
دکتر محمد اللهاکبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان اینکه حوزه نسبت به چند سال پیش گرفتار افت تحصیلی محسوسی در بعد آموزش و پژوهش شده است، خواستار چارهاندیشی در این زمینه شد و خود تشکیل اتاق فکری را برای این امر پیشنهاد کرد.
وی گفت: باید اتاق فکری در حوزه تشکیل شود و مدیران و مسؤولانی که خود مشکلات موجود را به خوبی میشناسند و آفتها را به درستی رصد کردهاند، راهحلهای رفع این مشکلات را پیدا کنند و با برنامهریزی متقن و جامع در رفع آنها بکوشند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بخشی از افت تحصیلی ایجاد شده در حوزه را آفتهای جدیدی همچون فضای مجازی و شبکههای اجتماعی دانست که وقت طلاب را میگیرند و البته اذعان کرد که بخشی دیگر به سیستم حوزه و روحیه خود طلاب باز میگردد.
دکتر اللهاکبری خاطرنشان کرد: افت تحصیلی طلبهها در یک نگاه کلی به دو عامل بستگی دارد که یکی عوامل بیرونی و درونی در کاهش انگیزه آنان است و بخشی دیگر به ناهماهنگی قول و عمل اساتید حوزه برمیگردد که به زهد و قناعت، صبر بر نداری و تهذیب تشویق میکنند.
وی افزود: در گذشته یک طلبه برای کسب معرفت و آگاهی و افزایش آنچه جوهره انسانیت بود یعنی علم و عقل درس میخواند اما امروز این هدف تغییر کرده و در حقیقت تحصیل به راهی برای به دست آوردن پست و مقام تبدیل شده است.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ اسلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان اینکه طلبه پنجاه سال درس میخواند اما از تألیف یک مقاله علمی که بتواند آن را در یک نشریه علمی پژوهشی به چاپ برساند ناتوان است، گفت: برای ایجاد نشاط علمی در حوزه باید بعد پژوهش تقویت و پژوهشگر به معنای واقعی آن تربیت شود.
وی افزود: حدود ۲۰ هزار پایاننامه علمی در سطح سه و چهار حوزه تدوین شده که باید نشاط علمی ایجاد کند و این حجم رسالههای دفاع شده دو نظریه علمی متقن و محکم نقل شده باشد که متأسفانه چنین اتفاقی هنور رخ نداده است.
دکتر اللهاکبری با اشاره به مشکلات نظام آموزشی حوزه در دو بخش آموزش و پژوهش به ویژه پژوهش، تصریح کرد: متأسفانه خروجی نظام آموزشی حوزه تربیت پژوهشگر نیست و طلابی که بتوانند اثر علمی تولید کند از این نظام آموزشی خارج نمیشوند.
وی با یادآوری این مطلب که پژوهشگری و تحقیق یک فن و دارای اصول و معیار است که با خواندن کتاب آموخته نمیشود، گفت: پیشنیاز آموختن فن، کسب دانش آن است اما طلبه فن پژوهش را نیاموخته و اگر هم فن را آموخته باشد آن را نزد استاد تمرین نکرده است./920/ت۳۰۲/ج