ضرورت اجرای طرح استاد محوری در حوزه های علمیه
حجت الاسلام مسعودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه رابطه استاد و شاگرد در حوزه علمیه گفت: قدیم الایام در حوزه های علمیه میان استاد و شاگرد یک رابطه صمیمی پدرانه و دلسوزانه مشاهده می شد؛ به گونه ای که اساتید مشفقانه به طلاب تذکرمی دادند و راهنمایی می کردند و حتی استاد به سرکشی طلاب می رفته و به خانواده آنها سر می زده است؛ در مقابل طلبه نیز همواره به استاد احترام می گذاشت اما امروزه متأسفانه این سنت ارزشمند کم رنگ شده است.
معاون آموزش مدرسه علمیه جوادالائمه(ع) با اشاره به دلایل کم رنگ شدن رابطه استاد و شاگرد در حوزه علمیه قم گفت: امروزه به دلیل مشکلات ظاهری که شیوه سبک زندگی ایجاد کرده رابطه های استاد و شاگرد کم شده است اما بازهم خود استاد در این ارتباط مؤثر است؛ به عبارت دیگر امروزه هم برخی اساتید همانند گذشته ارتباط خود با طلاب را کنار نگذاشته اند و از مشکلات طلاب آگاهی دارند.
وی ادامه داد: گسترش مدارس و افزایش تعداد طلاب و تغییر در نوع رابطه ها یعنی کم رنگ شدن رابطه ها در کم رنگ شدن رابطه میان استاد وشاگرد بی تأثیر نیست؛ البته طلاب نیز در کم رنگ شدن این رابطه بی تقصیر نیستند زیرا امروزه طلاب تلاش می کنند تا دروس حوزه را به سرعت فرا گیرند تا هرچه زودتر به کاری مشغول شوند.
استاد حوزه علمیه قم در زمینه راهکار گسترش رابطه میان استاد و شاگرد اظهار کرد: در سال های گذشته برای ارتباط میان استاد و شاگرد بحث استاد محوری مطرح شد به این صورت که استاد حدود ده یا پانزده طلبه را گزینش کند و تا پایان کار با یکدیگر باشند که در این صورت استاد و طلاب با خلق و خوی یکدیگر آشنا می شوند و موجب می شود در میان شاگردان یک منش و سبک جا افتد که در گذشته نیز به عنوان مثال افرادی همانند آیت الله بهجت شاگردانی را با خود همراه می کردند و با سبک خود پرورش می دادند.
وی ادامه داد:مسؤول پیگیری این گونه مشکلات شورای عالی حوزه علمیه است و با فعالیت معاونت آموزش یا معاونت تهذیب مشکل برطرف نمی شود؛ به عنوان مثال طرح استاد محوری در پایان دهه هشتاد مراحل مقدماتی آن انجام شد اما به چه دلیل اجرا نشد از آن اطلاع ندارم.
حجت الاسلام مسعودی در پایان خاطرنشان کرد: برخی می گویند استاد در زمینه ارتباط با شاگرد وظیفه ای برعهده ندارد در حالی که این تفکر غربی و برخلاف سیره معصومین است./1324/ت۳۰۲/ج