۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۵۶۸۱۴۳
یادداشت؛

اگر با برجام به فتح مکه می‌رسید، بسم‌الله!

تفسیر گزاره‌های دینی به شکلی که مؤید عملکرد سیاسی فرد باشد، حتی در دولت یازدهم و دوازدهم هم که همیشه منتقدین خود را متهم به نگاه ابزاری به دین می‌کند، ادامه یافت.
صلح حدیبیه

به گزارش خبرگزاری رسا، تفسیر گزاره‌های دینی به شكلی كه مؤید عملكرد سیاسی فرد باشد، حتی در دولت یازدهم و دوازدهم هم كه همیشه منتقدین خود را متهم به نگاه ابزاری به دین می‌كند، ادامه یافت. معروف‌ترین این سوءاستفاده‌ها بهره‌مندی نادرست از صلح امام حسن علیه‌السلام برای توجیه ایجاد رابطه با امریكا بود. بعدتر این ماجرا شكل مبتذل‌تری هم به خود گرفت و حتی از خونین‌ترین قیام شیعه، قیام عاشورای امام حسین علیه‌السلام هم درس مذاكره گرفتند و البته با نهیب رهبری در تحریف تفسیری عاشورا مواجه شدند. این بار هم یكی از حامیان برجام سراغ تاریخ اسلام رفته و می‌گوید: «عده‌ای می‌گویند چرا برجام را به گونه‌ای ننوشتید كه امریكا نتواند از آن خارج شود. این منتقدان اگر در زمان پیامبر اسلام بودند می‌گفتند چرا این صلح را به گونه‌ای ننوشتید كه كفار یك سال بعد نتوانند آن را نقض كنند. »

تشبه برجام به صلح حدیبیه، در ظاهر شاید قانع‌کننده باشد، اما حداقل دو نكته در مورد صلح حدیبیه وجود دارد كه گوینده این سخنان به آن توجهی نكرده است:

صلح حدیبیه از آغازین تعاملات غیرنظامی مسلمانان با مشركان قریش بود. اتفاقی بود تجربه نشده و اگر پیامبر آن را نمی‌پذیرفتند و با علم غیبی، مشركان را به درستی پیمان‌شکن و مذاكره و امضای پیمان را بی‌فایده قلمداد می‌كردند، طبیعی بود كه از سوی موافق و مخالف مورد سرزنش قرار می‌گرفتند كه چرا مجازات قبل از جرم می‌كنید و از كجا كه این جماعت به عهد خود وفادار نباشند و پیامبر متهم به جنگ‌طلبی می‌شدند كه صرفاً راه نظامی را برابر قریش آزمودند. بنابراین تجربه صلح حدیبیه برای رشد سیاسی جامعه نوپای مسلمانان ضروری می‌نمود.

آیا برجام هم تجربه جدیدی بود و پیش از اینها و طی دهه‌های متمادی، بدعهدی غربی‌ها آزموده نشده بود؟ فقط یك قلم از اتفاقاتی كه این تجربه را تكراری و مصداق آزموده را آزمودن خطاست، می‌كرد، بیانیه سعدآباد بود كه در دولت اصلاحات روی داد و رئیس هیئت ایرانی در آن مذاكرات حسن روحانی بود. بنابراین صلح حدیبیه در صدر اسلام تجربه‌ای جدید بود و برجام در آستانه 40 سالگی انقلاب، تجربه‌ای تكراری.

نكته بعدی آنكه نقض صلح حدیبیه توسط سران جبهه قریش انجام نشد، برخلاف برجام كه مشخصاً توسط سران نقض و رد شد. نیروهایی از مشركان صلح حدیبیه را نقض كردند و وقتی ابوسفیان متوجه شد، شخصاً برای عذرخواهی راهی مدینه شد و حضوری از پیامبر بابت نقض صلح توسط برخی مشركین عذرخواهی كرد. كسی كه برجام را با صلح حدیبیه قیاس می‌كند، آیا میان تصویر زانو زدن ابوسفیان برابر پیامبر و عذرخواهی رسمی و حضوری‌اش بابت نقض پیمان برخی مشركین قریش با تصویر وقاحت دونالد ترامپ در امضای خروج از برجام و تحقیر ملت و دولت ایران شباهتی می‌بیند؟! آیا نقض عهد توسط رئیس دولت با نقض عهد توسط نیروهای درجه پایین و بعد عذرخواهی مافوق با هم یكسان است؟!

و اما نكته پایانی آنكه، صلح حدیبیه پس از حدود 20 جنگ كوچك و بزرگ بین مسلمانان و مشركان طی زمان كوتاه ‌ امضا شد و برای مسلمانان كه تا آن زمان بیشتر ظرفیت مادی و معنوی و وقت و انرژی‌شان صرف نبرد نظامی با مشركان می‌شد، این فرصت را پدید آورد كه از آرامش نسبی حاصله بتوانند برای توسعه فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی بهره ببرند و به گسترش قابل توجه اسلام در كل جزیره‌العرب بپردازند. در نتیجه در بازه زمانی امضا تا نقض صلح حدیبیه (22 ماه) تعداد كسانی كه به اسلام گرویدند، بیش از كل تعداد مسلمانان تا آن زمان (19 سال) بود، چنانکه سپاه پیامبر در سال هشتم و در جریان فتح مكه به 10 هزار تن رسید.

اما با امضای برجام و حتی اگر قول نادرست «دور شدن سایه جنگ از ایران» را هم بپذیریم، نه تنها فرصت پیش آمده برای گسترش فرهنگی و سیاسی ایرانیان استفاده نشد، بلكه حتی مسیرهای بیشتری برای وابستگی ایران به غرب با امضای قراردادهای مسئله‌دار و ارائه لوایح پراشکال پیوستن به معاهده‌های بین‌المللی گشوده شد. بنابراین سیاست‌های پس از امضای صلح‌نامه را هم باید در نظر گرفت. در واقع عملكرد مسلمانان صدر اسلام پس از صلح حدیبیه، برای آنان فتح عظیم آورد و عملكرد دولتمردان ما پس از برجام، وابستگی بیشتر.

آیا گوینده آن سخنان، بین این دو شباهت می‌بیند یا تضاد؟! و نهایت آنكه صلح حدیبیه و اتخاذ سیاست‌های درست پس از آن، به اسلام آوردن سران قریش و فتح مكه انجامید؛ برجام چطور؟ كدام یك از سران غربی را تسلیم سیاست‌های ایران كرد و كدام فتح و ظفر را برای ایران به ارمغان آورد؟ اگر برجام صلح حدیبیه بود و به فتح مكه می‌رسید كه مشكلی نبود. هنوز هم دیر نیست، اگر با برجام به فتح الفتوحی همانند فتح مكه می‌رسید، بسم الله؛ صد برجام امضا كنید. فقط پس از بر هم خوردن هر برجام، همچون پیامبر، ظفرمندانه در خانه بنشینید و عذرخواهی سران كفر را ببینید، نه آنكه با چهره‌ای درهم به مردم بگویید نگران كالاهای اساسی خود نباشید! و بعد پی اروپایی‌ها بگردید. وگرنه كه این شباهت‌ها برای ملت ایران هیچ نمی‌شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات