۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۶۶۸۲۰
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در گفت وگو با رسا:

تبعیت از رهبری شاخص صداقت مدعیان پیروی از خط امام راحل است

نماینده خبرگان گفت: وصیت‌نامه و مجموعه آثار امام راحل، هدف از انقلاب و مواضع رهبر معظم انقلاب شاخصِ تشخیص ادعای افراد در پیروی از آرمان‌های امام راحل است.
حجت الاسلام دیرباز

حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فرا رسیدن سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، بیان داشت: ملت شریف ایران و آزادیخواهان سراسر جهان همه ساله سالروز رحلت امام خمینی(ره) را گرامی میدارند.

وی با مهم ارزیابی کردن آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: آرمانهای امام راحل دارای شاخصههایی بوده است که تکلیف محوری، پیشبرد اسلام و آیینهای اسلامی، توجه به مصالح اسلام و مسلمین، معرفی اسلام به صورت جامع، مقابله جدی با ظالمان و ستمگران و توجه به عزت امت اسلامی از مهمترین این شاخصهها است.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: امام خمینی(ره) به تکالیف و وظایف دینی مسلمانان بسیار حساس بودند، از این رو همواره به امت اسلامی تأکید میکردند که درصدد تشخیص و عمل به تکلیفهای دینی خود باشند؛ پیشبرد اسلام و آیینهای اسلامی در سطح جهان یکی دیگر از آرمانهای امام راحل بوده است. ایشان با استراتژی منظم خود تلاش میکردند نفوذ معنوی اسلام و انقلاب اسلامی را در سطح جهانی ایجاد کنند.

رییس دانشگاه قم ادامه داد: حضرت امام در راستای پیشبرد اسلام در جهان در نخستین روز سال 1989 ميلادي(11 دي 1367) نامهای به گورباچوف رهبر شوروی سابق نوشت و او را به مطالعه اسلام دعوت کرد.

وی با تأکید بر این که رهبر معظم انقلاب قدم در همان مسیری میگذارد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در آن گام نهاده بود، تصریح کرد: حضرت آیتالله خامنهای همچون امام راحل به دنبال جهانی کردن دین مبین اسلام است. به همین علت است که نامههای متعددی خطاب به جوانان اروپایی نگاشته و از آنها دعوت کرده است تا دین اسلام را مطالعه کنند.

توجه به مصالح اسلام و مسلمین از ویژگیهای بارز بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز توجه به مصالح اسلام و مسلمین را سومین شاخصه مهم از آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: رهبر جامعه اسلامی گاهی اوقات به سبب مصلحت امت اسلامی اصول و قوانین اسلامی را به طور موقت تغییر میدهد.

وی اضافه کرد: با آن که امام راحل به عنوان یک فقیه ارزش ویژهای به فریضه حج قائل بوده و حتی در این زمینه نیز کتابی نوشته بود اما هنگامی که چند تن از حجاج ایرانی به دست مزدوران عربستانی به شهادت رسیدند، حضور در عربستان را مصلحت ندید.  

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ایشان پس از مشاهده وضعیت نامناسب عربستان، رفتن به حج را مایه تضعیف عزت مسلمانان جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کردند، از این رو چند سالی به سبب مصلحت مسلمانان ایران رفتن به این فریضه الهی را به تأخیر انداختند.   

وی گفت: امام خمینی(ره) توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی داشتند و همواره به مردم سفارش می‌کردند تا با تأسی از سید الشهداء و اهل بیت(ع) در برابر استعمار و استبداد، روحیه مقاومت، مبارزه و انقلابی داشته باشند.

رییس دانشگاه قم اظهار داشت: در آن زمانی که عده‌ای تنها به ابعاد اخلاقی، تربیتی و اعتقادی اسلام توجه داشتند، حضرت امام اسلام را به صورت جامع مطرح می‌کردند و می‌فرمودند؛ همان طور که در اسلام عبادت خداوند، اخلاق نیکو و اعتقادات صحیح وجود دارد، مبارزه با ظالم و ستمگران نیز هست.

وی با بیان این که امام راحل هیچگاه در برابر ظالمان و ستمگران کوتاه نمیآمد، ابراز داشت: ایشان تأکید داشت که اگر مسلمانان در برابر هجوم دشمنان عقبنشینی کنند، دشمن پیشروی خواهد کرد. این همان خصیصهای است که در رهبر معظم انقلاب نیز وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها تأکید کرده است که دشمنی دشمن، ذاتی است و وجود انقلاب اسلامی و مردم مسلمان انقلابی در تعارض مستقیم و شدید با منافع استعمارگران و روحیه چپاولگری آنها است. از این رو هیچگاه نباید در برابر دشمنی آنها کوتاه بیاییم.

وی عنوان کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به دنبال عزت و سربلندی امت اسلامی بود، به همین جهت رفتار ذلیلانه مسؤولان رژیم ستمشاهی در برابر مسؤولان آمریکایی را مایه خفت و خوای امت اسلامی میدانست و برای رهایی از یوغ ذلت استعمار و استبداد انقلاب کرد.  

وصیتنامه امام راحل مسیر صحیح انقلاب را در آینده ترسیم میکند

 نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: وصیتنامه و مجموعه آثار امام راحل، هدف از انقلاب و مواضع رهبر معظم انقلاب شاخصِ تشخیص ادعای افراد در پیروی از آرمانهای امام راحل است.

وی با بیان این که وصیتنامه امام راحل سندی است که برای آینده انقلاب به یادگار مانده است، اظهار داشت: شاید برخی از مطالب حضرت امام خمینی(ره) در کتابهایش جنبه موقعیتی داشته و بر اساس موقعیت خاصی مردم را رهنمود کرده باشد ولی با قاطعیت میتوان گفت که وصیتنامه ایشان مسیر صحیح انقلاب را در آینده ترسیم میکند.

رییس دانشگاه قم افزود: وصیتنامه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران جنبه کلامی، استراتژی و بلند مدت دارد، از این رو اگر شخصی مطلبی را بیان کرد و مدعی شد که آن مطلب مورد تأیید امام راحل بود، محتوای وصیتنامه حضرت امام میتواند در مورد چنین ادعایی قضاوت کند.  

وی با اشاره به این که در مجموعه آثار حضرت امام خمینی(ره) یک نگاه همه جانبه وجود دارد، ابراز داشت: توجه و اکتفا به یک بخش از دیدگاهها و آرای امام راحل کار صحیحی نیست. بلکه باید مجموعه آرای حضرت امام مدنظر قرار گرفته و در صورتی که مطلبی به ایشان نسبت داده شد، آن مطلب را با مجموعه آرای ایشان سنجیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیرباز تصریح کرد: بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از انقلاب اسلامی و قیام مردم ایران اهدافی را دنبال میکرد. از این رو چنانچه مطلبی به حضرت امام نسبت داده شد که در تعارض با اهداف انقلاب بود، به هیچ عنوان نباید اعتنایی به آن کرد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب خلف صالح حضرت امام خمینی(ره) است، عنوان کرد: بیتردید رهنمودهای رهبر انقلاب میتواند راه صحیح را برای ما نمایان کند. به همین علت اگر در صحت مطلبی شک کردیم، میتوانیم آن را به دیدگاههای رهبر معظم انقلاب عرضه کنیم و اگر مورد تأیید رهبری بود، آن سخن را بپذیریم./878/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات