روزهداران مشاغل سخت حق روزه خواری علنی ندارند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلاموالمسلمین حسین وحید پور ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار شد، به بررسی حکم روزه در مشاغل سخت پرداخت و اظهار داشت: مشاغل سخت در همه زمانها بوده است و اختصاصی به زمان ما ندارد؛ بر این اساس شرع مقدس در هیچ شرایطی اجازه افطار روزه برای چنین مشاغلی نداده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان مصادیق این مشاغل پرداخت و گفت: شبانی (چوپانی، گلهداری)، نانوا، معدن کار و مصادیقی از این قبیل؛ همواره کسانی هستند که مکلفان مشغول در این مشاغل عمدتاً در ماه رمضان اظهار مشقت برای روزه گرفتن میکنند.
وی ادامه داد: متأسفانه برخی بدون جویا شدن حکم شرعی از همان ابتدای روز رسماً صبحانه میخورند و هیچ توجهی به روزه ندارند؛ بر این اساس چنین افرادی محکوم به قضای روزه به همراه کفاره سنگین آن هستند چراکه این اقدام شان از مصادیق روزهخواری عمدی است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) سفر شرعی کوتاه را یکی از راهکارهای افطار روزه برای چنین روزهدارانی دانست و عنوان داشت: این طیف از روزهداران میتوانند مشروط بر اینکه در مقصد سفر خود مقدار مختصری (آب با مواد غذایی بخورند) و حدود ۴۵کیلومتر نیز سفرشان از شهر وطن فاصله گرفته باشد میتوانند روزه خود را افطار کنند.
حجتالاسلاموالمسلمین وحید پور در ادامه به تغییر نوبتکاری بهعنوان یکی دیگر از راهکارها اشاره داشت و گفت: برای مثال نانواها میتوانند بعدازظهر تا شب پخت کرده تا برای گرفتن روزه خود دچار مشکل نشوند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم برخی مرخصی یکماهه را نیز راهکاری برای مشاغل سخت دانست و ابراز داشت: برخی از مشاغل حق استفاده از مرخصی یک ماه در سال دارند بر این اساس مکلفان روزهدار در چنین مشاغلی میتواند یک ماه مرخصی خود را در ایام ماه مبارک استفاده کنند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان با تأکید بر اینکه اضرار شرط راهحل نهایی بیانشده در این محفل فقهی است، اظهار داشت: اگر برای روزهدار مشاغل سخت هیچکدام از روشهای یادشده امکان نداشت مکلف باید سحر بیدار شود و نیت روزه کند و روزه بگیرد، اما اگر در حین کار وضعیت او به حالتی حاد رسید به صورتی که اگر ادامه دهد برای حیاتش خطرساز خواهد بود میتواند در حد ضرورت و رفع اضطرار مقداری مختصر افطار کند تا جسم او وضعیت قبلی خود را پیدا کند سپس روزه را ادامه دهد.
وی افزود: چنین روزهای فقط قضا خواهد داشت و دیگر نیازی به پرداخت کفاره نخواهد بود./837/پ۲۰۲/ج