ویژگی های بهشت و بهشتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز در آیین بیان درسهای قرآن جزء چهارم قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد در توضیح درس اول به ویژگیهای بهشت و بهشتیان اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن کریم درآیات متعددی اوصاف بهشت و بهشتیان را توصیف کرده است چنانکه در آیات سوره آلعمران نیز برای مؤمنان اوصاف بهشت را بیان فرموده است.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیه 142 سوره آلعمران بهشت را نیازمند مجاهدت و تلاش فراوان میداند، گفت: خداوند متعال در این آیه میفرماید «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ؛ آیا گمان میکنید به بهشت داخل خواهید شد حالآنکه هنوز خدا از شما آنان را که (درراه دین) جهاد کرده و (در سختیها) مقاومت کنند معلوم نگردانیده است».
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آیه 185 سوره آلعمران مرگ انسان را سرنوشتی همگانی توصیف کرده است، ابراز داشت: باید توجه داشت در قیامت مؤمنی که نجات پیدا کند و وارد بهشت میشود برنده اصلی رقابت زندگی بشری است؛ چراکه سرای دنیا سرای فریب است.
وی ادامه داد: عجیب است برای انسانها که همواره سرنوشتی که برای همه نزدیکان خود با چشمش مشاهده میکند و به آن یقین دارد بااینحال بهگونهای عمل میکند که انگار نسبت به اصالت مرگ برای همه مردد است.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی برای توصیف حقیقت مرگ به فرازی از نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت در این فراز به فرزندشان فرمودند که «وَ اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا وَ لِلْفَنَاءِ لَا لِلْبَقَاءِ وَ لِلْمَوْتِ لَا لِلْحَيَاةِ وَ أَنَّكَ فِي قُلْعَةٍ وَ دَارِ بُلْغَةٍ وَ طَرِيقٍ إِلَى الْآخِرَة؛ بدان كه تو براى آخرت آفریدهشدهای نه براى دنيا و براى فنا و نيستى، نه براى بقاء (در دنیا) و براى مرگ نه براى حيات و زندگى (در دنیا) و تو در منزلى هستى كه بايد از آن كوچ كنى و جايى كه از آن بهجای ديگر برسى و درراه آخرتی»
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در بیان درس چهارم این جزء از قرآن کریم به آیه 10 سوره نساء اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه باطن گناهان را آتش دوزخ دانسته است.
حجتالاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی در پایان به یکی از خطوات شیطانی اشاره کرد و افزود: تسویف به معنای به تأخیر انداختن توبه و ارتکاب گناه به امید آنکه بعد از ارتکاب توبه کند از وسوسههای شیطانی است و مؤمن باید توجه کند که زمان برای هیچکسی تضمین نشده است./837/پ202/ب1