۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
کد خبر: ۵۶۴۴۱۹
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

علما تا زمانی که تاریخ باقی است، پایدارند

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه خزانه‌داران و ذخیره کنندگان ثروت انسان‌های مرده‌ای هستند، گفت: علما تا مادامی که تاریخ باقی است، پایدارند.
جلسه درس خارج اصول آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران، امروز در آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد گفت: میرمومنان علی(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه خطاب به جناب کمیل می‌فرمایند: ای کمیل؛ خزانه داران و ذخیره کنندگان ثروت مرده‌اند، در حالی که هنوز زنده هستند اما علما تا مادامی که تاریخ باقی است، پایدارند. جسم آنان شاید از عرصه زندگی محو و دفن شده باشد اما علوم و معارف آنان در قلوب نسل‌ها منتقل می‌شود.

وی افزود: این کلام امیر چنین نیست که انسان‌های ثروتمند تا زمانی که در حیات دنیوی حاضرند، وجود دارند و با از بین رفتن فراموش می‌شوند، بلکه آنان در حین حیات نیز مرده‌اند در حالی که به لحاظ زیستی اینان زنده‌اند اما به لحاظ واقعی آنان نابود شده و هالک هستند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در ادامه تصریح کرد: اما برعکس صاحبان علم و علما تا ابد باقی هستند علما به نسبت ثروتمندان تا تاریخ باقی است آنان نیز باقی خواهند ماند. علم و وجود علما در دوران حیاتشان مشخص و روشن است اما بعد از حیات جسم آنان دفن و مفقود می‌شود اما علم و شخصیت وجودی آنان هرگز نابود نمی‌شود و وجود دارد گویی علما در قالب علم، علوم و معارفی که تولید می‌کنند و در قالبی که خدمات ارائه می‌دهند و در قالب انسان‌هایی که تربیت می‌کنند به زندگی خود ادامه می‌دهند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: علما از طریق کسب معارف و تربیت دیگران در قلوب انسان‌ها جای می‌گیرند و علم آنان نسل به نسل به نسل‌ها دیگر منتقل می‌شود  گویی این علما هستند که منتقل می‌شوند زیرا علم آنان زنده است بنابراین علما بقا دارند، امروز آثار علمایی همچون شیخ رضی، شیخ کلینی، بحرالعلوم، شیخ مفید و غیره نشان از زنده بودن آنان حکایت دارد./813/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات