۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۶۲۴۸۳
رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور هند:

شهید ثالث مدافع تشیع در هند بود

خواجه پیری گفت: قاضی نورالله پایه علمی بزرگی در دفاع از حریم شیعه را در هند به وجود آورد.
رییس مرکز بین المللی میکروفیلم نور هند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، دکتر خواجه پیری، رییس مرکز میکروفیلم نور هند، پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی قاضی نورالله شوشتری با بیان اینکه حدود سی سال پیش با شخصیت قاضی نورالله آشنا شدم، عنوان داشت: می توانیم شخصیت قاضی نور الله شوشتری را به عنوان منادی وحدت اسلامی مطرح کنیم چرا که چون قاضی شهید شخصی بود که به هنگام ورود به هند در لاهور با اکبرشاه ملاقات کرد و شرط پذیرش منصب قضاوت را فتوا بر اساس یکی از 4 مذهب اهل سنت بیان می کند.

رییس مرکز میکروفیلم نور هند با بیان اینکه قاضی نور الله شوشتری در مقابل دشمنان احقاق الحق را نوشت، گفت: وی در بحث اجتماعی، مجالس المؤمنین را می نویسد که پیروان و محبان ولایت اهل بیت را در آن جمع کرده است و در آن فرقه تفصیلیه در هند که امام علی(ع) را به عنوان خلیفه چهارم قبول داشته و وی را به همراه 11 فرزندشان امام می دانستند، شیعه می نامد.

این مقام مسؤول به برگزاری سمیناری با موضوع شخصیت قاضی نورالله شوشتری در آگرا اشاره کرد وگفت: این سمینار در هند مورد توجه قرار گرفت و سبب شناسایی قاضی در منطقه شد، بسیاری از کتاب های وی جمع آوری شد، و آنگاه خدمت رهبری رسیده و عرض کردیم که نورالله شوشتری غریب است.

خواجه پیری با بیان اینکه قاضی نورالله پایه علمی بزرگی در دفاع از حریم شیعه را در هند به وجود آورد، افزود: 13 سال در دادگاه بر سر زمین مزار درگیری و مشکلات زیادی داشتیم که به کمک مقام عدل و انصاف علامه قاضی شوشتری، حکم دادگاه به نفع ما صادر شد.

وی ادامه داد: امروز می توانم این مژده را بدهم که پس از تشریف فرمایی آیت الله موسوی جزایری، گنبد مزار قاضی نورالله شوشتری ساخته شد.

رییس مرکز میکروفیلم نور هند با بیان اینکه نسخه های خطی آثار علامه را جمع آوری کردیم، اظهار داشت: اگر امروز در این مجمع علمی هر کدام از علما نیت کرده و یکی از رسائل قاضی را تصحیح کنند، خدمت بزرگی به عالم تشیع انجام داده اند.

خواجه پیری تصریح کرد: اگر بتوانیم محل مزار شهید قاضی نور الله شوشتری را به عنوان قطب علمی، دینی و فرهنگی شیعه راه بیندازیم و در کنار آن مدرسه دینی و دانشکده فنی داشته باشیم، می توانیم توجه شیعیان را دوباره به این منطقه جلب کنیم./9456/پ204/ب1

ارسال نظرات