۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۶۰۵۲۷
دبير جامعه روحانيت كاشان:

انسان در قيامت نسبت به اعمال خود بصير مي شود

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: تمامي اعمال و رفتار زندگي انسانها در دنيا در قيامت به همراه آثار براي انسان مجسم مي شود چرا كه انسان در قيامت بينا و بصير مي شود و متوجه اعمال خود خواهد شد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد باب الحواج كاشان برگزار شد، در تفسير آيه 13 و 14 سوره اسراء گفت: همه آيات قرآن مهم است اما اين دو آيه از آيات مهم تر قرآن است كه جنبه عملياتي بيشتري دارد.

وي افزود: خداوند در آيه 13 سوره مباركه اسراء مي فرمايد، ‹‹وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا›› واژه ‹‹طَائِرَهُ›› در اين آيه يك موضوع تاريخي دارد كه در قديم هنگام قرعه كشي پرنده اي را در آسمان رها و روي شانه هر فردي مي نشست قرعه به نام او زده مي شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: فرود پرنده روي شانه راست شخص نشانه خوش يمن بودن و فرود روي نشانه چپ نشانه بد يمن بودن آن فرد بود و چنانچه پرنده روي سر اين مي نشست جهت پرواز پرنده به طرف چپ و يا راست، خوش يمن و بد يمن بودن شخص آن مشخص مي كرد.

وي ادامه داد: به مرور زمان واژه ‹‹طَائِرَهُ›› از پرنده به شانس و اقبال افراد تبديل شد، بنابر اين وقتي پيامبران الهي براي ارشاد مي آمدند اما مردم تبعيت نمي كردند خداوند كه آنها با بلاياي طبيعي عذاب مي كرد از واژه ‹‹طَائِرَهُ›› استفاده مي كردند به اين معني كه پيامبران بد يمن هستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: واژه ‹‹طَائِرَهُ›› در اين آيه به معني خوبي و بدي است و مي فرمايد ما خوبي و بدي هر شخصي را در گردن او قرار داده ايم به اين معني كه هرشخصي هركاري انجام مي دهد مسؤوليت آن بر عهده خودش خواهد بود.

وي ابراز کرد: منظور اين آيه اين است كه خوبي ها و بدي هاي افراد بر عهده خودشان است و به عهده ديگران نيست و هركس هر كاري انجام دهد مسؤوليت آن بر عهده خودش خواهد بود.

حجت الاسلام شاه فاضل ادامه داد: خداوند در اين آيه مي فرمايد، ما اعمال انسانها را ملازم و همراه خودشان مي كنيم به اين معني كه هنگام كار خوب خودش حاضر است و كار خوب او در جسم و روح او و همراه خودش است و جداي از او نيست و رفتارهاي خوب و بد هركسي به همراه خودش است.

وي افزود: اگر انسان گناهي را 20 سال قبل انجام داده باشد اثر گناه هنوز هم باقي است، اما اگر توبه كرده باشد اثر گناه را از بين برده است از اين رو گناه و توبه هر دو اثرخودش را دارد اما توبه اثر گناه را از بين برده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در ادامه اين آيه مي فرمايد، ‹‹وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا›› روز قيامت كتابي را براي انسانها مي آوريم كه آن را باز شده مي بيند به او گفته مي شود، ‹‹اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا›› تو خود نامه اعمال خود را بخوان و كفايت مي كند تا براي خود حكم صادر كنيد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اينكه رفتارهاي انسان در دنيا همراه او است و در قيامت هم به صورت كتابي آماده شده است، گفت: تمامي اعمال و رفتار زندگي انسانها در دنيا در قيامت به همراه آثار براي انسان مجسم مي شود چرا كه انسان در قيامت بينا و بصير مي شود و متوجه اعمال خود خواهد شد.  

وي افزود: در دنيا قبل از اينكه ديگران به اعمال ما رسيدگي كنند مي توانيم حسابگر اعمال خود باشيم و اين درحالي است كه ما به حساب همه رسيدگي مي كنيم اما به حساب خود رسيدگي نمي كنيم.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: اگر انسان باور داشته باشد كه روزي به حساب او رسيدگي خواهد شد در رفتار خودش تجديد نظر خواهد كرد و هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نخواهد گرفت./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات