۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۵۵۶۷۴۱
مدیر مدرسه علمیه دارالسلام:

اصلی ترین آداب نماز، خشوع و محقق دانستن وعده‌های الهی است

حجت الاسلام اسکندری با بیان این که اصلی ترین آداب نماز، خشوع و محقق دانستن وعده‌های الهی مانند بهشت، جهنم، حساب و صراط است، گفت: خشوع برای قلب و جوانح و خضوع برای اعضا و جوارح است.
حجت الاسلام اسکندری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین اسکندری مدیر مدرسه علمیه دارالسلام در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: حفظ قرآن مبتنی بر تکرار است و سرّ تأکید بر حفظ قرآن کریم نیز همین بوده است.

وی افزود: یکی از بهترین و قطعی‌ترین راه‌ها برای اُنس با قرآن کریم حفظ آیات این کتاب آسمانی است زیرا حافظ، برای حفظ و تثبیت محفوظات خود دائماً با قرآن ارتباط دارد. اُنس با قرآن، اُنس با همه خوبی‌های عالم است بنابراین بر قرائت و حفظ آیات نورانی آن همواره باید ممارست و تکرار داشت.

وی درباره آداب نماز ابراز داشت: با توجه به روایات حضور قلب از مهمترین آداب نماز است. حضور قلب یعنی دل بداند و آگاه باشد که زبان چه می‌گوید و دل، فکر و جان انسان در حالت نماز و در محضر پروردگار عالم حضور داشته و به یاد بهشت، جهنم، قیامت و صراط باشد.

حجت الاسلام اسکندری بیان داشت: برای انسان هیچ دوست و یاری بهتر از خداوند نیست. هیچ دوستی نیست که ما را به خاطر وجود خودمان دوست داشته باشد قطعاً منفعتی باید برای او در رفاقت داشته باشیم. خداوند متعال بهترین دوست انسان است در حالی که این دوستی هیچ منفعتی برای او ندارد و این رفاقت تماماً به سود ماست.

وی در ادامه ابراز داشت: خداوند دوستی است که هیچ گاه انسان را تنها نمی‌گذارد و به او پشت نمی‌کند، همواره مراقب و همراه اوست و لحظه ای از او دور نمی‌شود. دل اگر در وقت نماز حاضر نباشد قطعاً در جای دیگری خود را مشغول می‌کند‌.

مدیر مدرسه علمیه دارالسلام اظهار داشت: باید دل و فکر را جَلدِ خدا، انبیا، ائمه، معنویت و زندگی طلبگی کرد.‌ طلبه باید جَلد دین باشد تا از هرزگی علمی و اخلاقی محفوظ بماند. انسان در صورتی می‌تواند در نماز حضور قلب داشته باشد که قلباً یقین داشته باشد که آنچه نزد خدا و در بطن نماز است از تمام اشتغالات و سرگرمی‌های دنیوی بالاتر و برتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اصلی ترین آداب نماز، خشوع و محقق دانستن وعده‌های الهی مانند بهشت، جهنم، حساب و صراط است. خشوع برای قلب و جوانح و خضوع برای اعضا و جوارح است، خشوع واقعی سبب ایجاد خضوع نیز می‌شود./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات