کارآمدی اخلاق اسلامی در اجتماع ثابت شود
به گزارش خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد رهدار امروز در مراسم ایام فاطمیه در مسجد غربای شاهرود با بیان اینکه فقهالجهاد فقهالمقاومة در میراث شیعی اسلام است، اظهار کرد: جهاد دو نوع ابتدایی و دفاعی دارد که برخی از جهاد دفاع به فقهالمقاومة نام بردهاند و آیتالله عاصفی، فقهالمقاومة را مطرح میکند که بالاتر از فقهالجهادی است؛ چراکه جهاد با مسلمانان ارتباط میگیرد و مقاومت کلمه مدنی است و آنها که دین هم ندارند، ارتباط برقرار میکنند.
وی با بیان اینکه الگوی وحدت و تقریب مترقی و 40 سال است که مجمع تقریب مذاهب اسلامی ایجاد شده است، افزود: ما به این موضوع نقد داریم و نخستین نقد این است که مذهب را بیان میکنیم و در این راستا خیلی از ظرفیتها را حداقلی کردیم.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه خاطرنشان کرد: ۸۸ درصد نیازهای اقتصادی قریب به ۸۰ کشور اسلامی در داخل خودشان برطرف میشود، اما سطح تبادلات ۱۴ درصد بین این کشورهاست و ما میتوانیم رویکرد مسالمتآمیز را تعریف کنیم، وحدت در جهان اسلام یعنی کشورهای مسلمان بهجای تبادل با بیگانگان با هم قرارداد ببندند و در خیلی از حوزهها علاوه بر حوزه مذهبی میتوانیم تعامل داشته باشیم.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه کنفرانس تقریب مذاهب باید در کشورهای مختلف برپا شود، بیان کرد: از زاویه مقاومت میتوان با کشورهای مارکسیتی هم ارتباط برقرار کنیم؛ با واژه مقاومت همه ارتباط میگیرند و فقهالمقاومه همان فقهالجهادیه است.
وی بیان کرد: تقسیمبندی جهاد اکبر و اصغر و اینکه ابتدا باید دشمن داخلی را نابود و بعد دشمن خارجی را از بین برد، غلط است؛ چراکه تا نتوانیم با دشمن بیرونی مبارزه کنیم، نمیتوانیم دشمن درونی را از بین ببریم و اینها در راستای هم هستند و همپوشانی میکنند.
کارشناس مذهبی صدا و سیما با تأکید بر اینکه دشمن درونی تجلی دشمن بیرونی است، گفت: آمریکا هزینه میکند که این تصور ایجاد شود که قلب اسلام، اسلام قلبی است و باید به خانقاه و رباط رفت و این دوگانه غربی- مسیحی است؛ در اسلام انسان امتداد بیرونی و اجتماعی دارد و درون و بیرون با هم یکی است و بسیاری از مکارم اخلاقی در اجتماع است.
وی ادامه داد: شهدا در اجتماع و در رویارویی با دشمن یاد گرفتند که باید تزکیه نفس کنند و نتیجه معنویت تجلیل در اجتماع است.
مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه با اشاره به فرق خدای فلسفه با خدای قرآن اظهار کرد: فلسفه خدا، خودش است و تعریف میکند که واجبالوجوب است اما خدا نسبت به بندگان تعریف میشود که رزاق، رب، خالق و غفار است.
حجت الاسلام رهدار با بیان اینکه فقهی که به اجتماع نیاید به درد نمیخورد، بیان کرد: کارآمدی اسلام و اخلاق اسلامی باید در اجتماع عرضه و ثابت شود؛ چراکه دین برای اصلاح دنیا و زندگی ماست و دین برای دنیا آمده که مزرعه آخرت است.
وی با اشاره به سکولاریسم فقهی گفت: سکولاریسم فقهی این است که فقه سکولار میشود و فقه نباید اداره جامعه را داشته و به پایگاههای معرفتی دیگر واگذار میشود؛ مانند حقوق که سکولاریسم است و بر مبنای فقهی تعریفنشده و وارداتی و غربی است و مانند این دست موضوعات داریم./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱
منبع: فارس