۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۵۵۳۱۹۲
معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود:

امام علی دغدغه حاکمیت دین در جامعه متدین بی تفاوت را داشتند

حجت الاسلام کفیل گفت: حال و هوای جامعه‌ای که امام علی(ع) قصد حاکم کردن دین را در آن داشت، جامعه متدین بی تفاوت بود و با سکوت حضرت فاطمه(س) معلوم نبود تکلیف امامت و ولایت چه می‌شد.
حجت الاسلام کفیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد صادق کفیل معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) در مراسمی که امروز به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در زیارت نامه حضرت فاطمه(س) در سلام و تحیت به وجود نازنین ایشان، وصف سنگینی نسبت به این بانوی بزرگوار به کار می‌بریم و نمی‌گوییم ما دوست، عاشق و علاقمند به شما هستیم بلکه می‌گوییم ما ولی شما هستیم.

وی افزود: ولی، واژه ای است که هم در وصف خداوند عزوجل آمده «الله ولی الذین امنوا» و هم در وصف کسانی که پیوند نزدیک با خداوند متعال دارند. علامه طباطبایی در کتاب المیزان وقتی به واژه ولی می‌رسد می‌گوید انسان تنها در صورتی کسی را ولی خود می‌داند که بین او و خود هیچ حائلی احساس نکند و او را نزدیکترین شخص به خود بداند.

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) ابراز داشت: اصل در معنای ولی، قرب است. وقتی می‌گوییم نزدیکترین شخص به ما در عالم هستی حضرت فاطمه(س) است طبیعی است اوصافی که در وصف این بانوی بزرگوار آمده در وجود ما تجلّی پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: اگر حضرت فاطمه(س) به مقامات والا در عالم رسید به این علت بود که از تمام امتحانات الهی پیروز و سربلند بیرون آمد. پیامبر اکرم(ص) خطاب به دختر نازنین خود می‌فرمایند هیچ گاه فکر نکن به خاطر اینکه دختر پیامبر خدا یا همسر ولی خدا هستی، درجه و مقام خواهی یافت بلکه باید برای رسیدن به درجات متعالی اهل حرکت و تلاش باشی و آنچه وظیفه توست انجام دهی بنابراین ما که پیرو و مطیع انبیا و ائمه هستیم باید افزون بر اقرار زبانی، اهل عمل به دستورات ایشان باشیم تا ارادت واقعی خود را نشان دهیم.

حجت الاسلام کفیل بیان داشت: حضرت فاطمه(س) اگر به مقامات عالیه رسید اول به این علت بود که در زمان خود امام شناس بود و متوجه بود که دغدغه امام علی(ع) دغدغه حاکمیت دین است، علت بعدی زمان شناسی حضرت زهرا(س) بود. حال و هوای جامعه ای که امام علی(ع) قصد حاکم کردن دین را در آن داشت، جامعه متدین بی تفاوت بود و این جامعه نتوانسته بود با مسیر نبی خاتم(ص) انس پیدا کند بنابراین اگر حضرت فاطمه(س) هم سکوت می‌کرد معلوم نبود تکلیف امامت و ولایت چه می‌شد.

معاون پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) افزود: در مدینه جبهه ای در مقابل امام علی(ع) قرار گرفته بودند که می‌خواستند به راحتی پیامبر(ص) را به قتل برسانند تا به حکومت برسند؛ در چنین فضایی بود که حضرت فاطمه(س) احساس تکلیف کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در زیارت نامه حضرت فاطمه(س) وقتی می‌گوییم ما پیرو شما هستیم یعنی تنها پیرو ساده زیستی و زهد شما نیستیم بلکه پیرو تمام و کمال مدل زندگی شما و پدر بزرگوارتان هستیم‌. جامعه مسلمانان بعد از رحلت نبی خاتم(ص) نماز، روزه و قرآن را ترک نکرد اما تمام دستورات آنها را تمام و کمال اطاعت نکرد./966/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات