۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۵۲۴۶۲
حجت الاسلام علوی تهرانی:

مردم کوفه به خاطر دنیا مقابل امام حسین ایستادند

استاد حوزه علمیه گفت: دنیا سبب شد که مردم کوفه مقابل امام حسین(ع) ایستادند، مراقب باشیم به خاطر دنیا اگر امام زمان(عج) آمد بر روی او شمشیر نکشیم.
علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه شامگاه گذشته در هیات حاج مسلم هادیان به سخنرانی پرداخت و گفت: ما باید در وجود خود بررسی کنیم که اگر امام زمان(عج) ظهور کنند آیا همچون مردم کوفه به او پشت نخواهیم کرد.

وی افزود: صرف داشتن یک سابقه خوب کافی نیست چراکه باید این سابقه خوب ختم به خیر شود، برپاکنندگان جنگ جمل دو نفرشان از دوستان امیرمومنان امام علی(ع) بودند اما در این جنگ مقابل او شمشیر کشیدند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: وقتی خبر هلاکت زبیر به حضرت امیرمومنان امام علی(ع) رسید حضرت با حسرت نگاه کرد و فرمود چه غم‌ها از دل پیامبر(ص) زدوده است، زبیر زمان پیامبر(ص) ایستادگی کرد اما زمان امیرمومنان امام علی(ع) به خاطر دنیا و ثروت آن پای عدالت ایستادگی نکرد ماهیت دنیا این است که اجازه نمی‌دهد شخص برای حق ایستادگی کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه گفتمان تدین صرفا در نماز و روزه نیست، عنوان کرد: جامعه ما نماز خوان و روزه بگیر است اما تفکر دینی ندارد بلکه تظاهرات دینی دارد.

وی گفت: در تعالیم دین هیچ تمجیدی نسبت به دنیا وجود ندارد، خداوند در قرآن آیه 185 آل عمران می‌فرماید زندگانی دنیا چیزی جز سرمایه فریب نیست استوانه ای است از عسل اما به قطر نیم میلیمتر بقیه آن لجن است پس با شتاب دنبال دنیا نروید.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: حرام خوری نکرده و دنیا را رها کنید، هرکس از دنیا بیشتر از حد کفایت بردارد سبب نابودی خود شده است.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه در روایات و قرآن کریم هیچ تمجیدی درباره دنیا وجود ندارد، ابراز کرد: یکی از اسامی قیامت این است که پرده‌ها کنار می‌رود و همه چیز برای انسان شفاف آشکار می‌شود، در آن روز دنیا را به صورت پیرزن عجوزه زشت ظاهر می‌آورند که انسان‍ها را به وحشت می‌اندازد، خطاب به دنیاطلبان گفته می‌شود که این دنیا است که به واسطه آن به یکدیگر تفاخر، قطع رحم، خشم و فریب داشتید.

وی بیان داشت: حضرت امیرمومنان امام علی(ع) فرمودند از دنیای مکار برحذر باشید به خدا قسم نزد خداوند دنیا هیچ ارزشی ندارد و خداوند مبغوض‌تر از دنیا مخلوقی ندارد و نسبت به دنیا دشمن است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همه گنج ها و کلیدهای دنیا را به پیامبر(ص) ارائه کردند که هر چه می‌خواهند بردارند اما ایشان نپذیرفتند و فرمودند که می‌خواهم بنده خداوند باشم، حضرت یوسف(ع) و حضرت سلیمان(ع) دو پیامبری بودند که سلطنت کردند به همین دلیل در قیامت آخرین پیامبرانی هستند که به بهشت وارد می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی افزود: در تشهد نماز هم ابتدا به عبد بودن پیامبر(ص) سپس به رسالت ایشان اشاره می‌شود و این نشان از آن دارد که بندگی الهی بسیار باارزش است.

وی گفت: دنیا چنان پست است که خداوند آن را مزد اهل ایمان قرار نداده است چراکه به آن اعتبار نیست، حتی آنقدر پست است که عقاب گناهکاران را هم در دنیا قرار نداده است.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امام کاظم(ع) مبنی بر اینکه هیچ پیامبر و ملکی نیست که روز قیامت به شفاعت حضرت محمد(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) محتاج است، گفت: دنیا سبب شد که مردم کوفه زمین بخورند، ذات دنیا مقبولیت ندارد بنابراین اگر این موارد در ما هست آن را از خود دور کنیم که اگر امام زمان(عج) آمد بر روی او شمشیر نکشیم./۸۰۷/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات