پرداخت زكات براي قوام دين و دوام حكومت اسلامي است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در جلسه تفسير قرآن، گفت: زكات يكي از واجبات الهي است و يكي از ده اصول دين است كه در آيات قرآن اين واژه خيلي تكرار شده است و اكثرا اين واژه در كنار نماز ذكر شده كه نشان دهنده اهميت آن است.
وي در ادامه تفسير سوره توبه آيه شصت که مي فرمايد: ‹‹إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ›› را تلاوت کرد و افزود: بحث اين آيه در رابطه با مسائل زكات و مكان مصارف زكات است.
به گفته وي، پرداخت زكات براي قوام دين انسان و دوام حكومت اسلامي است و هركس پولي را پرداخت كند سود و نفع آن براي خودش خواهد بود و براي همين است كه پاداش انفاق را تا 700 برابر آنچه را كه پرداخته است اضافه دريافت مي كند.
وي ادامه داد: دستاورد انفاق و زكات دهنده سبب ثبات قدم انسان مي شود تا در مسير ايمان ثابت قدم بماند و در بسياري آيات قرآن انسان مومن نسبت به از دست دادن دين خود ابراز نگراني ميكند، چرا كه بسياري ابتدا ايمان آوردند اما در ادامه دچار انحراف شدند و لغزيدند و كافر شدند، بنابراين يكي از راه هاي ثبات قدم در دين انفاق و دادن زكات است.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: آيت الله بهجت مي فرمايد، اگر كسي بنا دارد هزارتومان صدقه در ماه پرداخت كند بهتر اين است اين پول را روزانه و هر روز 30 تومان پرداخت كند تا هرروز به پول دادن عادت كند و هروز از مال دنيا كنده شود.
حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: انفاق كردن براي شخص انفاق كننده خيلي اثر بخش است و يكي از مسائلي كه در قرآن در رابطه با انفاق آمده اين است كه انفاق قبل از اينكه به دست نيازمند برسد به دست خدا مي رسد و آنچه به حساب انسان است نابود شدني است اما انفاق باقي مي ماند.
وي افزود: زكات و صدقه هم براي پرداخت كننده دستاورد معنوي دارد و هم براي جامعه دستاورد دارد و براي افراد نيازمند در جامعه و مراكزي همچون مسجد و عمران و آباداني هزينه مي شود و قوام حكومت و آبادي جامعه وابسته به پرداخت خمس و زكات است.
دبير جامعه روحانيت كاشان به روايتي از امام صادق(ع) در رابطه با اهميت زكات اشاره كرد و گفت: كسي كه بخشي از زكاتي پرداخت كند مومن نيست، بنابراين كسي زكات خود را نپردازد نه تنها مومن نيست، بلكه مسلمان نيست و ايمان او ارزش ندارد، از اين رو دين انتخابي نيست كه بخشي از دين را انتخاب و بخش ديگر آن را انتخاب نكند.
حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: امام صادق در روايت ديگري مي فرمايد، اگر مردم زكات مال خود را پرداخت كنند هيچ مسلمان فقيري وجود نخواهد داشت و اگر فقير و محتاجي در جامعه وجود داشته باشد علت آن پرداختن نكردن زكات مال اغنيا است.
وي افزود: خداوند در قرآن مي فرمايد، كم و زياد دادن ثروت به انسان ها در اختيار من است و هركس به مال و ثروت رسيد اجازه ندارد عنوان كند ثروت او از تلاش و كوشش خودش بوده چرا كه خدا روزي او را زياد كرده و كسي هم كه فقير است امكان دارد بخشي از فقر او تقدير خدا باشد.
دبير جامعه روحانيت كاشان تأكيد كرد: قوام دين داري در گرو پرداخت وجوه شرعي از جمله زكات، خمس، كفاره، فطريه و واجب النفقه است و نبايد در مسائل شرعي بخل داشت و خسيس بود در غير اين صورت ايمان او زير سؤال خواهد رفت./1307/پ۲۰۳/ب۱