۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
کد خبر: ۵۵۱۸۷۳
نماینده ولی‌فقیه در قزوین:

انسان با توسل به اهل‌بیت می‌تواند به آرامش برسد

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: انسان با توسل به اهل‌بیت(ع) می‌تواند به آرامش برسد، ریشه توسل از وسیله است؛ یعنی ما به کسانی احتیاج داریم که خداوند آنها را وسیله قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خداوند متعال در آیه شانزدهم سوره حاقة می‌فرماید «و آسمان از هم بشکافد و در آن روز است که آن از هم گسسته باشد».

وی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه 16 سوره حاقه افزود: در آستانه قیامت آسمان انشقاق پیدا کرده و باز می‌شود همان آسمانی که خداوند متعال بنای آن را بسیار محکم گذاشته است ما هر چه که نگاه می‌کنیم استحکام بنای آسمان و زمین را مشاهده می‌کنیم.

این استاد تفسیر در ادامه با بیان اینکه کوه‌های موجود بر روی زمین میخ‌های این بنای مستحکم هستند اظهار کرد: با وجود کوه‌هایی که به مانند میخ بر روی زمین هستند این زمین محکم و آسمان پر از استحکام این بنای سرسخت و مستحکم انشقاق پیدا می‌کند، در این وضعیت که قرار می‌گیرد آسمان سست می‌شود و دیگر آن استحکام را ندارد.

وی در ادامه سست شدن آسمان را در آستانه قیامت مشابه سستی و ضعف انسان در دوران کودکی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی که انسان از مادر متولد می‌شود قادر نیست غذای خود را بخورد همچنین نمی‌تواند هر غذایی را هم بخورد یعنی آن‌قدر بدنش استحکام ندارد که بتواند هر لقمه‌ای را جذب و هضم کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه با اشاره به سیر انسان از ضعف به قوت افزود: این انسان کم‌کم جوان می‌شود استخوان‌هایش محکم شده و نیرو پیدا می‌کند در نتیجه قوت و قدرت می‌گیرد تا اینکه به مرور زمان دوباره به همان حالت‌های ضعف و سستی و ناتوانی و فراموشی‌اش برمی‌گردد.

وی در ادامه اضافه کرد: این انسان ضعیف به مرور تمام توان و قدرتش تحلیل رفته و هنگامی که در خاک قرار می‌گیرد کم‌کم متلاشی شده و تبدیل به خاک می‌شود تمام عالم همین است برای خداوند متعال بزرگ و کوچک و کم و زیاد آسان و سخت وجود ندارد این کلمات در پیشگاه خدا معنایی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به تفسیر آیه هفده سوره حاقه ابراز کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید «و فرشتگان در اطراف آسمان هستند و عرش پروردگارت را آن روز هشت فرشته بر سر خود برمی‌دارند در آسمانی که شکافته شده و اوضاع زمینی که به هم ریخته است فرشتگان از اطراف و اکناف آسمان آشکار و معلوم می‌شوند» در چنین روزی معلوم می‌شود که عرش پروردگار به وسیله هشت نفر نگهداری و حمل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ترجمه آیه 33 سوره الرحمن به عنوان برداشتی از ارتباط میان آیات 16 و 17 سوره مبارکه حاقة گفت: خداوند در سوره الرحمن می‌فرماید «ای گروه جنیان و انسیان اگر می‌توانید از کرانه‌های آسمان‌ها و زمین به بیرون رخنه کنید پس رخنه کنید اما جز با به دست آوردن تسلطی رخنه نمی‌کنید».

امام جمعه قزوین در ادامه افزود: یک معنای ظاهری این آیه آن است که از جنیان و انسان‌ها هر کس می‌خواهد به جاهای دیگر آسمان و زمین راه پیدا کرده و به طبقات دیگر آن برود شدنی است اما این امر شدنی وسیله لازم دارد شما باید به دنبال یک ابزار و وسیله باشید.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به برداشت آیه 33 سوره الرحمن در ارتباط با آیات 16 و 17سوره حاقة تصریح کرد: ما روی زمینی قرار داریم که در در حقیقت یک گوی آتشین است یعنی درونش مواد مذاب دارد، همان تحولات مذابی که در درون زمین است زلزله و تحرکات زیرزمینی را ایجاد می‌کند اما اکنون که قیامت برپا نشده است آسمان و زمین آرام هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه انسان با توسل به اهل‌بیت(ع) می‌تواند به آرامش برسد عنوان کرد: توسل از همان ریشه وسیله است یعنی ما به کسانی احتیاج داریم که خداوند آنها را وسیله قرار داده است انسان در آستانه قیامت هم می‌تواند آرامش داشته باشد به شرط آنکه ابزار و وسیله در اختیار داشته باشد.

وی در پایان گفت: ما در هنگامه قیامت بیشتر از هر زمان دیگری می‌فهمیم که به پیامبر و قرآن و امیرمومنان(ع) و فرزندان او محتاج هستیم در آن هنگام باید کسانی را داشته باشیم که در پناه آنها در امنیت و آرامش و آسایش خاطر باشیم./۸۷۳/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات