۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۴۳۹۴۲
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

قرآن را پنهانی و دعا را آشکار بخوانیم

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران گفت: تلاوت قرآن، عبادت بوده و به صورت پنهانی پسندیده تر است و به قصد قربت لطمه نمی‌زند؛ اما دعا که نشانه اظهار خشوع و فروتنی است باید به صورت آشکارا باشد.
آیت الله رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران در کلاس درس خارج اصول که صبح امروز در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: از نوف یکی از صحابه خاص امام علی(ع) روایت شده است که امام علی(ع) شبی از بستر خود خارج شد و به ستارگان نگاهی کرد و گفت خوشا به حال زاهدین دنیا که به آخرت گرایش دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد افزود: امروزه زاهد به معنای ساده زیست ترجمه می‌شود؛ اما زاهد لزوماً به معنای ساده زیست نیست بلکه به کسی گفته می‌شود که رغبتی به دنیا ندارد حتی اگر انبوهی از ثروت و قدرت در قبضه او باشد؛ اما باز هم نسبت به آن هیچ گونه تعلق و دلبستگی ندارد.

این مسؤول اضافه کرد: در ادامه خطبه، امام علی(ع) گروه دیگری را معرفی می‌کنند که زمین را بستر خود و بساط خانه و زندگی خود، خاک زمین را بستر استراحت خود و آب زمین را گوارا تلقی کرده‌ و به همان قانع هستند و قرآن را شعار خود قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: شعار در معنای اصلی به لباسی گفته می‌شود که از زیر پوشیده می‌شود و به بدن چسبیده است، منظور این است که این افراد با قرآن کریم مماس هستند، در باطن با قرآن پیوند دارند و دعا را لباس روح قلمداد کرده اند. وقتی قرآن به لباس زیر و چسبیده به بدن تشبیه می‌شود منظور این است که تلاوت قرآن، عبادت و به صورت پنهانی پسندیده تر است و به قصد قربت لطمه نمی‌زند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد ابراز داشت: وقتی دعا به لباس روح تشبیه می‌شود به این اعتبار است که انسان در دعا اظهار عجز و ذلت می‌کند و حالت تذلّل و تخشّع دارد که این حالت اگر آشکار باشد خوب است؛ زیرا مطلوب است که انسان به صورت آشکارا اظهار خشوع و فروتنی کند، بنابراین بهتر است که قرآن را پنهانی و دعا را آشکار قرائت کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: امام در خطبه دیگری از کتاب شریف نهج البلاغه حضرت عیسی(ع) را از جمله انسان‌هایی می‌نامد که بالشت او از سنگ، بسترش از خاک و غذای ایشان دور از تشریفات بوده و زاهدان به شیوه این افراد زندگی می‌کنند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران اظهار داشت: امام در ادامه خطبه می‌فرماید اگر کسی در این ساعات شب بیدار شود و به درگاه خداوند تضرع کند خداوند او را اجابت می‌کند مگر اینکه بیداری او در این ساعات به دلیل اشتغال به معصیت و محاسبه مالیات و یا جاسوسی برای بقای حکومت جور و یا به دنبال غنا و موسیقی در شب باشد، منظور این است که شب بیداری این افراد ارتباطی با خداوند متعال ندارد و هدف آنها قرب و رضای الهی نیست؛ البته اگر در فضای جامعه امروز برخی آلات غنا دیده می‌شود لازم است بدانیم حکومت در این باره رضایت ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام علی(ع) همواره تاکید ارزشمندی بر شب زنده داری، تهجد و تضرع در نیمه های شب داشته اند که ان شاءالله خداوند متعال توفیق چنین لحظاتی را به همه مشتاقان عنایت بفرماید./966/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات