۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۵۳۴۰۰۸
حجت‌الاسلام شریفی راد:

انسان با دینداری از نعمت های دنیوی بهره کافی را می برد

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مصیبت‌هایی که دامنگیر انسان می شود، نتیجه اعمال خودش است، گفت: انسان با دینداری از نعمت های دنیوی بهره کافی را می برد.
حجت الاسلام شریفی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حجت‌الله شریفی راد در جلسه طلاب و فضلای ایلام که شب گذشته در مرقد علی بن بابویه برگزار شد، با اشاره به حدیث امام حسن مجتبی(ع) «یا جناده اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ. وَ اعْلَمْ أَنَّكَ تَطْلُبُ الدُّنْيَا وَ الْمَوْتُ يَطْلُبُكَ» گفت: در حقیقت این بیان نورانی خطاب به همه ما است، یعنی ضروری است همه ما در مدت زندگانی خود همواره به گونه‌ای زندگکی کنیم که در آخرت دچار مشکل نشویم.

مرگ حقیقتی انکار نشدنی است

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی ما به سبب غفلت از مرگ می پنداریم فرصت زیادی داریم، اما به محض اینکه زمان مرگ فرا برسد، انسان خواهد مرد همانطور که دیگران مردند؛ انسان با دقت در آفرینش در‌می‌یابد که مرگ یک حقیقت انکار نشدنی است.

ریشه درمان بسیاری از مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی یاد مرگ است

وی افزود: انسان عاقل و هوشمند هیچگاه نمی تواند نسبت به جریان موت بی تفاوت باشد؛ بسیاری از مشکلات روحی، روانی و حتی برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی در اثر فراموشی مرگ است.

حجت الاسلام شریفی راد با اشاره به حدیث امام صادق(ع) «ذِکرُ المَوتِ یُمیتُ الشَّهَواتِ فی النَّفسِ» اظهار داشت: اگر به معنای واقعی کلمه مرگ را دریابیم و بدان توجه کنیم، بسیاری از مسائلی که زندگی بشر را گره زده و دچار مشکل کرده است، رفع می شود.

ذکر موت به معنای منزوی شدن نیست

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ذکر موت به معنای منزوی شدن نیست، عنوان کرد:‌ انسان در عین اینکه باید زندگی شرافتمندانه و عزتمندانه داشته باشد، باید مرگ را نیز یاد کند؛ انسان همواره باید بداند که اگر در این دنیا برای خود زاد و توشه فراهم نکند، در سفر آخرت نخواهد توانست طی طریق کرده و از موقف های قیامت بگذرد.

وی با اشاره به اینکه انسان باید به عنایات الهی و شفاعت معصومان(ع) امیدوار باشد، بیان کرد: اگر مؤمن بخواهد عنایات الهی و شفاعت معصومان(ع) را به دست بیاورد، باید در دنیا لیاقت آنها را کسب کند.

حجت الاسلام شریفی راد با بیان حدیث امام حسین(ع) «مرگ مانند گردنبندی است که در گردن عروس جوانی قرار گرفته است» ابراز داشت: این بیان نورانی نشان از این موضوع دارد که مرگ در زندگی انسان‌ها به سان گردنبند نوعروسان جلوه و نمود دارد؛ انسان عاقل زندگی خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی می کند که هم از لذت‌های حلال دنیوی بهره ببرد و هم در آخرت سعادتمند شود.

مصیبت‌ها نتیجه عمل خود انسان است

استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به اینکه مصیبت‌هایی که دامنگیر انسان می شود، نتیجه اعمال خودش است، گفت: انسان با دینداری از نعمت های دنیوی بهره کافی را می برد و همواره به چشم موهبت‌های الهی به آنها می نگرد و از جمیع نعمات در جهت سیر معنوی بهره می‌گیرد./841/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات