۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۵۳۲۰۴۵
حجت الاسلام والمسلمین رشاد:

موضوع شناسی و جهانی اندیشیدن در فقه از ویژگی‌های رهبری است

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان تهران با اشاره به ویژگی های رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: جهانی اندیشیدن در فقه ویژگی رهبری است، فتاوای ایشان را فقط مسلمانان و شیعیان مدنظر ندارند و نگاه ایشان در فتوا و در تفقه نگاه به اسلام است.
حجت الاسلام والمسلمین رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی حوزه علمیه استان تهران در همایش «زعیم ذوفنون» با عنوان رونمایی از کتاب منظومه فکری حضرت آیت الله خامنه ای که عصر دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد با اشاره به جامعیت و شخصیت مقام معظم رهبری، گفت: راجع به مردی سخن می گوییم که از منظر نسب به مردان بزرگی ازجمله فیلسوف بزرگ میرداماد می رسد.

وی افزود: مقام معظم رهبری دارای زکاوت و هوشمندی هستند، ایشان سرشار از استعداد، برخوردار از حافظه نیرومند، ذهنی منسجم و دارای هوشی که عرصه های فتح نشده را فتح می کند هستند. مجموعه هایی که رهبری فتح کرده اند به دلیل فراوانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، فردی که در گوشه ای از عالم سخنی از تعارض تمدن ها سخن می گوید حرفش را بزرگ می کنند.

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع)، گفت: انبوه نظریه هایی را که رهبری در حوزه های مختلف ارائه کردند هر یک کافی است که از او یک نظریه ساز جهانی بسازد، مردی که می توان گفت وارث فقیهان، متلکمان و حکیمانی بزرگ در روزگار ما است، تفقه را در محضر آیت الله بروجردی در سن 18 سالگی آغاز کرده است.

وی افزود: شاگردی علمایی همچون علامه طباطبائی، امام خمینی(ره)، آیت الله حائری یزدی، شاگردی مردانی چون آیت الله میلانی، شیخ کاظم قزوینی، مردان بزرگی را در مشهد و مختصری در نجف درک کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: درک محضر جمعی که طیف نظری آنان در تعارض است بسیار مهم و اینکه اعتدال معرفتی را به چنگ آوردند هنر این مرد است، شخصیتی رنگین کمانی و با ابعادی متنوع که می توان آن را به کمتر شخصی در جهان اسلام تشبیه کرد.
 
وی افزود: ایشان در اصول فقیهی مقتدر، عمیق اندیش، نو اندیش، جامع نگر و جهانی اندیش هستند. در حوزه رجال و درایه رساله چهارکتاب ایشان که قبل از انقلاب نوشته نشان از تسلط ایشان در این زمینه است. در حوزه کلام دارای دیدگاهی نو، در کلام آن اثر کم حجم و ارزمشند طرح کلی اندیشه اسللمی  اثر فاخری است که از ایشان منتشر شده است. این اثر در میان جمعی از متفکران که از انقلابیون پیشرو بودند و هرکدام از آنان طرحی در اندیشه اسلامی ارائه دادند که امثال آیت الله طالقانی و شهید مطهری در میان آنان بود و آنچه مانده این اثر است.

وی افزود: این اثر نشان از ذهن منسجم رهبری است، در حوزه تاریخ جهان یا غرب آنقدر ظرایف را بیان می کنند که انسان مبهوت می شود، آنقدر به ذکر دقیق تاریخ می پردازند که نشان از ذهن و حافظ دقیق ایشان است، آن تعداد که ایشان شخص با نسبت می شناسند شاید در ایران نداشته باشیم.

متولی مدرسه علمیه رشاد با بیان اینکه فهم تاریخ از جمله دیگر موارد و ویژگی رهبر است، اظهار داشت: در حوزه ادبیات، تفسیر، ادبیات عرب، محاوره مناسب به عربی و نگارش عربی، در حوزه هنر و ادب و شاخه های گوناگون ادب، در حوزه سیاست، مسائل نظامی و روابط بین الملل حائر جایگاه هستند.

وی افزود: زمان جنگ در دفتر جنگ که بحث می شد شنیدیم که نظامیان می گفتند که نظرات رهبری بسیار فنی تر و حرفه ای تر از دیگران بوده است و شهید صیاد شیرازی این مطلب را تصدیق کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: رهبری در درس خارج آیت الله بروجردی در سال 1336 شرکت می کردند که امام خمینی(ره) نیز در آن شرکت می کردند، همان زمان که امام(ره) تدریس داشتند در محضر آیت الله بروجردی شرکت می کردند و رهبری در سن 18 سالگی در این درس شرکت می کردند، مقام معظم رهبری فقیهی است که در سن 24 سالگی تدریس سطوع عالی خویش را آغاز کرد.

وی افزود: رهبری امروز 28 سال است که تدریس درس خارج دارند، در درس خارج ایشان از سال 69 بنده شرکت کردم که ویژگی های منحصر به فردی داشتند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه تهران گفت: درس خارج درس نیست، آموزش نبوده بلکه فرا آموزش است، روال این است که طلاب ادبیات اصول، کلام و فقه را فراگیرند و سه دوره اصول می خوانند و دیگر در درس خارج، خارج از کتاب و خارج از دروس خاص بیان می شود بلکه خارج از مدرسه و مکتب خاص مطلب بیان می شود.

وی ادامه داد: در مقطع درس خارج بسیاری از افرادی که شرکت می کنند قریب به اجتهاد بوده یا مجتهد هستند، مانند امام(ره) که در درس خارج آیت الله بروجردی شرکت می کردند، هر شخصی از بیان تدریس درس خارج بر نمی آید. مباحث مربوط به جهاد، دیات، مکاسب محرمه  و دیگر موارد را در این مدت بیان کردند ایشان اخلاقی دارند که درس را می نویسند سپس بیان می کنند که این موضوع درحال تدوین است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد گفت: موضوع شناسی از جمله خصوصیات مقام معظم رهبری است، با قاطعیت عرض می کنم هیچ کدام از مراجع تقلید کنونی در مبحث موضوع شناسی قابل مقایسه با مقام معظم رهبری نیستند، به نظر می رسد حداقل نیمی از اجتهاد موضوع شناسی است. از ملاک های اعلمیت موضوع شناسی است. ایشان آراء معاصرین با دقت دانسته و بیان می کنند.

وی افزود: در درس خارج ایشان بیش از هزار نفر شرکت می کنند که در تاریخ تهران بی سابقه است، در میان این تعداد از فضلای صاحب نظر حاضر هستند.

متولی مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به ویژگی های فقهی رهبری، گفت: یکی از مواردی که در منظر ایشان می بینیم نظام مند بودن فقه است، اینکه خیال کنیم برخی می گویند تو بپرس من جواب می دهم نگاه غیرمنسجم است، نگاه ایشان به فقه حکومتی به معنای غیرسیاسی است، فقه قرار است حیات انسان را برنامه ریزی کند، تسلط بر ادبیات دارند.

وی افزود: جهانی اندیشیدن در فقه ازدیگر ویژگی های رهبری است، فتاوای ایشان را فقط مسلمانان و شیعیان مدنظر ندارند. نگاه در فتوا و در تفقه نگاه به اسلام است. فتوای ایشان در حرمت قمه زنی و مساله وحدت امت قابل ذکر است و این موضوع را بسیار مورد اهمیت قرار می دهند، روزآمدی مسائلی که مدنظر دارند، نقش پزشکی قانونی در تشخیص جرم و کشف جرم، مسائل هدیه اعضا بدن و مسائل بنیادی که مدنظر دارند از دیگر ویژگی های ایشان است.

وی با اشاره به موضوع اعلمیت مقام معظم رهبری، گفت: با هدایت الهی قبل از اینکه جامعه مدرسین نام ایشان را به عنوان مرجع بیان کنند بنده قبل از نماز جمعه آن زمان این موضوع را بیان داشتم و روزانه بر این عقیده افزوده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد اظهار داشت: در کتاب سید کاظم یزدی داریم نشان از اعلمیت خوشفهمی و خوشفکری است، که این موضوع با مجموعه تمام سرمایه هایی که یک فقیه دارد فرق دارد و با فهم می‌شود سرمایه فقیه که با موضوع شناسی  همراه است و مجموعه اینها اعلمیت را می‌سازد./811/۲۰۱/ح

ارسال نظرات