مشارکت والدین و معلمان در تربیت نسل کارآمد مؤثر است
حجت الاسلام مهدی تقوایی، معاون آموزش حوزه های علمیه استان ایلام، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف اولیا و مربیان برای تربیت نسل جدید ایجاد هماهنگی و مشارکت بین خانواده و مدرسه است.
وی افزود: این هدف با نظارت و گفت وگوی بیشتر بین این دو نهاد انجام می شود و اینجا نقش مدارس برای هماهنگی نقش محوری است متاسفانه برخی از اولیای مدارس وقتی که والدین به مدارس مراجعه می کنند که از وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندانشان کسب اطلاع کنند، اولیای مدارس این فرصت را برای بهره برداری مادی غنیمت می شمارند و به جای اینکه تبادل اطلاعات و نظریات تربیتی شود از والدین درخواست کمک به مدرسه را دارند.
حجت الاسلام تقوایی خاطر نشان کرد: این امر پیوند و نظارت بین اولیا و مربیان را کم رنگ می کند و والدین برای فرار از این وضعیت سعی می کنند کمتر به مدارس مراجعه کنند و نظارت دقیقی بر تعلیم و تربیت فرزندانشان نداشته باشند.
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام ابراز داشت: اگر این پیوند به درستی برقرار شود و والدین بر تعلیم و تربیت فرزندانشان نظارت داشته باشند می توانند با کمک اولیای مدارس در زمینه پیشرفت تحصیلی و تربیتی فرزندانشان موثر واقع شوند.
وی با بیان اینکه اگر والدین بر تربیت فرزندان نظارت داشته باشند فرزندان انگیزه بیشتری را برای کسب علم و پیشرفت کسب می کنند، گفت: والدین باید در تمام طول زندگی فرزندانشان نقش حمایتگری و نظارتی خود را حفظ کنند و این در زمان مدرسه به اوج خود می رسد چون فرزند پس از رفتن به مدرسه از یک درجه استقلال نسبی برخوردار خواهد بود و ممکن است روابطی را تجربه کند که خطرناک و پیامدهای خطرناکی برای فرزند و والدین به همراه داشته باشد.
این مدرس حوزه تاکید کرد: امروزه ممکن است که اولیای مدارس همه از یک شیوه آموزشی برای پیشرفت علمی دانش آموزان استفاده کنند؛ اما نوع نگاه و آگاهی دانش آموزان از مسائل دینی با یکدیگر متفاوت است و این تفاوت ناشی از تربیت خانوادگی عوامل اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان است.
حجت الاسلام تقوایی عنوان داشت: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری و فضاهای مجازی اندیشه ها و شبهات زیادی در باب مسائل دینی مطرح است و ذهن دانش آموزان را مشغول کرده و آنها درصدد پاسخگویی به این شبهات هستند.
وی ادامه داد: بنابراین آگاهی مدرس و معلمان از مسائل دینی و شبهات روز باید کامل باشد تا بتوانند جوابگوی شبهات موجود در بین دانش آموزان باشند چرا که عدم پاسخگویی به این شبهات سبب بروز مسائل و انحرافات مختلف اجتماعی و روانی در میان دانش آموزان خواهد شد.
معاون آموزش حوزه علمیه استان ایلام در پایان گفت: هماهنگی و مشارکت بین اولیای مدارس و والدین و پیروی از وحدت رویه می تواند نوجوانان و جوانان ما را در مسیر درست هدایت کند و امر تعلیم و تربیت با سهولت بیشتری انجام می شود اما نداشتن وحدت رویه زمینه گمراهی و انحراف را از مسیر صواب فراهم می آورد./۸۷۹/ت۳۰۲/س