۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۲۸۸۰۳
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

بهترین مکان برای توبه مجلس عزای ابا عبدالله است

استاد حوزه علمیه قم بهترین مکان برای توبه را مجلس عزای امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: اگر کسی برای عزاداری امام حسین(ع) وارد جلسه عزا شد و توبه کرد و از گناهان خود پشیمان شود، گناهان او هرچه بزرگ و فراوان باشند آمرزیده می شود
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) مجلس عزای امام حسین(ع) را بهترین فرصت برای توبه از گناه عنوان کرد و گفت: عزاداری و گریه برای امام حسین(ع)یکی از اسباب آمرزش گناهان است و ثواب‌ها و پاداش‌های شگفت‌آوری نیز برای آن وضع شده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: عزادار امام حسین(ع) باید با آن حضرت رابطه عاطفی برقرار کند؛ به این معنا که به اندازه عشق و محبتی که به امام حسین(ع) و شعائر حسینی دارد، از گناهانش افسرده و ناراحت بوده و توبه کند؛ به عبارت دیگر اگر کسی برای عزاداری امام حسین(ع) وارد جلسه عزا شد و توبه کرد و از گناهان خود پشیمان شد، گناه او هرچند بزرگ و فراوان باشد، آمرزيده مي‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس برقراری رابطه عاطفی و رابطه عملی با امام حسین(ع)، نوعی توبه به شمار می رود و طبق تصریح قرآن کريم، گناه هرچه بزرگ و فراوان باشد، با توبه، ‌آمرزيده مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری با اشاره به آیه 53 سوره زمر افزود: قرآن کریم در این آیه می فرماید« قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ» یعنی انسان نباید از رحمت خداوند نا امید شود زیرا خداوند به قدری رحمان است که تمامی گناهان انسان را مورد بخشش قرار می دهد.

وی اظهار داشت: بر این اساس توبه حقیقی، عبارت از سرافکندگی در محضر حق‌تعالی و خجالت‌زدگی از اهل بیت(ع) است که ناظر بر اعمال انسان هستند و چنین توبه‌ای ثوابی بیشتر از حج و عمره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: بر همین اساس است که در روایات می‌خوانیم گریه برای مظلومیت امام حسین(ع) موجب آمرزش گناهان می شود به این معنا که اگر کسی عزاداری کند، به شرط آن که به اندازه عشق به امام حسین(ع) رابطه عاطفی و عملی با آن حضرت پیدا کند، بالاترین ثواب‌ها را مي‌برد و پروردگار عالم به خاطر این عزاداری، گناهان او را مي‌آمرزد.

وی زندگی را مانند یک فرمول ریاضی توصیف کرد که در آن هر عملی عکس عمل خاص خود را دارد و عاقبت گناه ذلت و خواری بوده و عاقبت اخلاص در راه خداوند عاقبت به خیری و عاقبت سعید در دنیا و آخرت است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: فرمول خداوند در زندگی این است که مؤمن را عزیز کرده و منافق ذلیل است همانطور که درباره امام حسین(ع)به این شکل بود و خداوند ایشان را عزیز ابدی کرد؛ نه تنها امام حسین(ع) عزیز است بلکه عزاداری بر امام حسین(ع) دارای فضیلتی است که در این عالم هیچ کس نمی تواند حسابرسی ثواب عزاداران امام حسین(ع) را محاسبه کند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: علت بسیاری از گرفتارهای انسان گناهانش است؛ در این زمینه از امام علی(ع) روایتی وجود دارد که یکی از  شیعیان به دیدار امام مشرف شده و به امام علی(ع) عرض می کند که فقر زندگی مرا متلاشی کرده است که امام علی(ع)در پاسخ او می فرمایند برو و از گناهان خود توبه کن.

وی افزود: آیه 10 سوره نوح نیز به همین موضوع اشاره دارد و می فرماید« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً» از پروردگار خود طبل آمرزش کنید که او بسیار آمرزنده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت:  در آیه 11و 12 سوره نوح به این مسأله اشاره شده که با توبه به هنگام و بجا خشکسالی از انسان دور شده و ابرها پی در پی بر او می بارند و خداوند به انسان  نعمت فرزند را هدیه کرده فرزند و او را بهشت ابدی خود ماوا می دهد./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات