۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۲۷۴۸۸
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

جلسات عزاداری محرم مصداق مودت عترت پیامبر است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تعظیم شعائر الهی، تکرار تاریخ برای عبرت، درک مصیبت اباعبدالله(ع) برای آرام شدن دل ها، شناخت حق و باطل و مودت اهل بیت پیامبر(ص) را از دلایل تکرار عزاداری امام حسین(ع) دانست و گفت: همه این دلایل ریشه قرآنی دارند.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز، در مصلای نماز جمعه شاهین شهر، گفت: اصل در اعتقادات شیعه توحید و اصل در سخنان ما قرآن است، قرآن سید کلام ها و اولین معیار سنجش شنیده ها و احادیث است، امام باقر(ع) می فرمایند« هر چیزی از ما اهل بیت شنیدید خواستگاه قرآنی آن را هم از ما بپرسید».

وی ادامه داد: امام معصوم فرمودند اگر مطلبی را به ما منتسب کردند و دیدید بر خلاف قرآن است بدانید که آن جمله از جانب ما صادر نشده است، سیره ائمه طاهرین(ع) منطبق بر قرآن است و هیچگاه حرفی بر خلاف قرآن نفرموده اند، حتی در قیام اباعبدالله الحسین(ع) هم همه حرکات بر اساس معیارهای قرآنی بود و از ابتدای شروع حرکتشان در خروج از مدینه، وارد شدن به مکه تا روز عاشورا و شهادت یارانشان امام حسین(ع) در هر حرکتی یک آیه از قرآن را تلاوت کرده اند که هر آیه ای با هدف مخصوص آن حرکت تلاوت شده است، حتی سر بریده حضرت(ع) بر بالای نیزه و در مجلس یزید هم آیه« وَ سَیَعلَموا الّذینَ ظَلَموا اَیَّ مُنقَلِبٍ یَنقَلِبون» را تلاوت فرمود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: امام حسین(ع) تک تک کارهای خود در واقعه کربلا را بر نقشه راه قرآن منطبق کرد، یک کتاب به نام« امام حسین(ع) و قرآن» در این زمینه چاپ شده که در این کتاب همه حرکات اباعبدالله(ع) تا زمانی که سر حضرت(ع) بر سر نیزه رفت با قرآن بررسی شده است.

استاد حوزه و دانشگاه درباره دلایل عزاداری بر امام حسین(ع) در هر سال و ایجاد شبهه رسانه های معاند در این خصوص، اظهار داشت: خداوند در قرآن می فرماید شعائر الهی را تعظیم کنید، شعائر جمع شعیره به معنای علامت و نشانه است، ما باید نشانه های خداوند را ترویج و تعطیم و تکرار کنیم، حال باید ببینیم نشانه های خداوند چه چیزهایی هستند.

وی ابراز داشت: وقتی هاجر مادر حضرت اسماعیل هفت بار برای یافتن آب مسیر بین دو کوه را در مکه طی کرد، این حرکت سبب شد تا پیامبر اسلام(ص) در اولین حج عمره خود همین عمل هاجر را تکرار کنند و الان هم حاجی ها 7 بار به صفا و مروه می روند، خداوند فرمود صفا و مروه از شعائر الهی است، این یک نمونه از شعائر الهی است که همه مسلمانان هر سال آن را گرامی می دارند و هیچ کس هم هیچ اعتراض به آن ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری می گفتند چطور 7 بار سعی هاجر بین صفا و مروه از شعائر الهی محسوب می شود، اما به شهادت رسیدن امام حسین(ع) و اهل بیت و یارانشان در صحرای کربلا با آن همه سختی ها و ظلمی که در حق ایشان روا شد و شهادت علی اکبر(ع) و تیز زدن به گلوی علی اصغر شیرخوار که تشنه هم بوده و اسارت حرم اهل بیت(ع) با هدف احیای امر به معروف و نهی از منکر و سنت رسول الله(ص) از شعائر الهی محسوب نمی شود.

وی اظهار داشت: اگر هاجر 7 بار بین صفا و مروه به دنبال آب می گشته و در نهایت هم به آب چشمه زمزم دست پیدا کرده، اما امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بارها و بارها برای طلب آب با دشمن سخن گفتند و به شریعه رفتند و مجاهدت ها کردند و در نهایت هم با لب تشنه به شهادت رسیدند و حتی طفل صغیر هم با حالت تشنگی به شهادت رسید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: مثال دیگر از شعائر مربوط به قربانی آوردن اعراب به مکه از دیرباز است و آن قربانی را از مدت ها قبل علامت می زدند، سالی که ضریح امام حسین(ع) را به کربلا می بردند خیلی ها ایراد گرفتند که این ضریح هنوز روی قبر اباعبدالله(ع) قرار نگرفته و تبرک نشده است، قرآن می فرماید شتری که هنوز در منا نرفته و قصد دارند تا آن را در مناسک حج قربانی کنند از شعائر الهی و تبرک است، پس چطور است که برخی به تبرک ضریح امام حسین(ع) شک می کنند.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، گفت: پس دلیل اول تکرار عزاداری برای امام حسین(ع) در هرسال همین تعظیم شعائر الهی است، دلیل دوم آیه 120 سوره هود است که بخش زیادی از این سوره داستان است، خداوند در این سوره  4 علت تکرار تاریخ در قرآن را برای پیامبر(ص) بیان می فرماید.

وی افزود: خداوند می فرماید ما پیوسته داستان انبیاء را برای شما بیان می کنیم تا دلت آرام و محکم شود، خداوند می خواهد به پیامبر اسلام(ص) بفهماند که اگر تو را 23 سال اذیت و آزار کردند نوح(ع) را 950 سال اذیت کردند، یونس(ع) بعد از 30 سال تبلیغ دین خدا تنها 2 یاور داشت که به او ایمان آوردند، گاهی انسان وقتی به بیمارستان می رود آنجا آنقدر مریض های با حال بد می بیند که اصلاً درد خودش را از یاد می برد، خداوند هم با تکرار تاریخ پیامبران می خواهد به پیامبر اسلام(ص) و یارانش روحیه مثبت بدهد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: مشابه سازی یک روش کاهش درد و غصه در علم روانشناسی است، مرحوم شهید ثانی پسرش را از دست داد و خیلی برای آن غصه می خورد، تصمیم گرفت مشابه سازی کند و کتابی به نام« مُسَکِّنُ الفُؤاد» نوشت که الان به نام« آرامبخش دل های غمدیده» ترجمه شده و در 3 بخش آیات صبر، روایات صبر و داستان های صابران تنظیم شده است، امام رضا(ع) در روز اول محرم به «ریان ابن شبیب» فرمودند« هر گاه هر مصیبتی داشتید یاد مصیبت اباعبدالله(ع) در کربلا بیفتید و بگویید ای کاش با تو بودم» .

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به شهادت شهید محسن حججی به دست تکفیری ها،‏ اظهار داشت: امروز اگر خانواده شهید حججی می توانند این مصیبت را تحمل کنند به خاطر یادآوری مصیبت امام حسین(ع) در کربلاست، خانواده های شهدا با اقتدای به خانواده اباعبدالله(ع) شهادت عزیزانشان را تحمل می کنند.

وی دلیل دیگر برای تکرار تاریخ انبیای الهی در قرآن را شناساندن حق و باطل، دانست و گفت: دلیل سوم  برای بیان این داستان ها موعظه است، واقعه کربلا درس شجاعت، کرامت، ایثار، انسانیت و فداکاری است و یکی از اهداف ما از روضه هم موعظه است، 4 واقعه در اسلام داریم که به منزله ستون های خیمه اسلام هستند و به هیچ وجه نباید فراموش شوند، بعثت پیامبر(ص)، غدیر، عاشورا و ظهور امام زمان(عج) این 4 مقوله هستند که زنجیروار به هم متصل شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: بعث شروع منت و نعمت بر مردم و غدیر تکمیل و اتمام نعمت است، در سرتاسر قرآن تنها در یک جا داریم که خداوند هم ‏« اَتمَمتُ» و هم «اَکمَلتُ» را درباره دین بیان‏ می فرماید و آن هم در سوره مائده بعد از واقعه غدیر است، تمام شدن نعمت در 3 جای قرآن آمده یکی در سوره فتح بعد از فتح مکه، دیگری بعد از تغییر قبله در سوره بقره است، اتمام و اکمال دین تنها مختص غدیر است، عاشورا هم احیای دین است، عاشورا سبب شد تا بعثت و غدیر از فراموشی بیرون بیایند و احیا شوند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: قبل از قیام اباعبدالله(ع) به راحتی غدیر را زیر سؤال می بردند و حتی حدیث برای خلافت بنی امیه جعل کرده بودند و میگساری آشکار خلیفه مسلمانان سنت حقیقی رسول الله(ص) را در ذهن و رفتار مردم به فراموشی سپرده بود و امر به معروف و نهی از منکر انجام نمی شد و دین در خطر تهدید جدی قرار داشت.

وی گفت: ظهور امام زمان(عج) میوه و ثمره دین است، امام زمان(عج) تنها حکومت و دولت واحد جهانی را با کابینه 313 نفره تشکیل خواهند داد و ظلم کاملاً از بین خواهد رفت، البته در زمان حکومت امام زمان(عج) گناهان کامل از بین نمی روند، چرا که انسان ها اختیار دارند و می توانند گناه کنند، اما دیگر ظلم حکومتی نخواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به ظلم های متعدد در حق مردم مظلوم یمن و سوریه و عراق با همکاری حکومت های به ظاهر اسلامی، تصریح کرد: دلیل این ظلم ها حذف فرهنگ«کونوا لِظّالِمِ خَصماً وَ لِمَظلومِ عَوناً» و حذف غدیر به عنوان یکی از ستون های خیمه اسلام است، در فرهنگ شیعه اگر خلخال از پای زن یهودی به ظلم جدا شود باید به آن واکنش نشان داد.

 عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه لزوم گسترش محبت اهل بیت(ع) در میان مردم بر اساس قرآن و روایات را به عنوان دلیل سوم برای عزاداری عنوان کرد و افزود: امام هشتم(ع) فرمودند خداوند رحمت کند کسی را که امر ما اهل بیت(ع) را احیا کند و محبت ما را در میان مردم گسترش دهد، خداوند در قرآن می فرماید مزد رسالت پیامبر اسلام(ص) مودت اهل بیت ایشان است، مودت اهل بیت(ع) که تنها به زمان حیات پیامبر(ص) محدود نمی شود، همه جلسات عزاداری امام حسین(ع) مصداق مودت به«ذی القربی» و اهل بیت و عترت پیامبر(ص) است. /869/‏پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات