۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۵۲۶۱۴۷

روش های آموزش احکام شرعی به مردم

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آموزش احکام شرعی دارای قالب خاصی نیست بلکه مهم تبیین حکم شرعی است، گفت: احکام باید به مردم به زبان نرم و درست آموزش داده شود.
حجت الاسلام سید جعفر ربانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، استاد حوزه علمیه قم امشب در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه گاهی بعضی از افراد نکته ای را درباره احکام شرعی نمی دانند و درباره آن سوال هم نمی پرسند، گفت: این افراد تصور می کنند که ندانستن حکم شرعی برای آنها عذر است در حالی که این تصور صحیح نیست.

وی افزود: فقها به این دسته از افراد جاهل مقصر می گویند زیرا سوال نمی پرسند و باید دقت کرد که جاهل مقصر معذور نیست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آموزش احکام شرعی و آموختن آن یک رابطه دو سویه است یعنی کسی که آگاهی دارد باید احکام شرعی را به دیگران با زبان درست و با حفظ حرمت و احترام شخص آموزش دهد و باید این آموزش با زبان نرم باشد زیرا قرآن کریم در این زمینه می فرماید«قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» یعنی با مردم با زبان نرم و درست سخن بگویید.

حجت الاسلام ربانی تصریح کرد: آموزش احکام شرعی به مردم قالب خاصی ندارد و فرد می تواند با گفتن، با کتاب، در قالب سینما و سریال و نمایش، در قالب پویانمایی و یا هر وسیله دیگری که مورد پسند جامعه باشد این کار را انجام دهد اما نکته مهم این است که حتما در این قالب ها باید نکته شرعی برای فرد بیان شود.

وی افزود: کسی هم که نکته شرعی را نمی داند باید به سراغ کارشناس شرعی رفته و از کارشناس شرعی و یا دفتر مرجع تقلید خود، نکته شرعی مورد نظر خود را بپرسد.

وی با بیان اینکه وظیفه مکلف در مقابل احکام شرعی این است که یا مجتهد باشد و براساس اجتهاد خود عمل کند و اگر فرد مجتهد نباشد باید تقلید کند و مکلفی که تقلید می کند نمی تواند در مورد مسائل شرعی بی توجه باشد، گفت: اگر مکلف نکته ای را نمی داند نباید بر شک خود باقی بوده و در اولین فرصت که به کارشناسان دینی دسترسی پیدا کرد باید پرسش مورد نظر خود را بپرسد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: تفاوت جاهل قاصر و جاهل مقصر در این است که جاهل قاصر برای جهل خود نسبت به تکالیف شرعی عذر داشته و معذور است اما همانطو رکه بیان شد جاهل مقصر کسی است که با وجود داشتن توانایی بر پرسش شرعی در انجام این پرسش کوتاهی کرده و بر جهل خود باقی می ماند که جاهل مقصر باید در پیشگاه خداوند پاسخگو بوده و تکلیف برعهده او است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات