۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۵۲۴۲۶۰
پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی:

بنیان شکل گیری برخی سازمان‌های بین‌المللی غلط است

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی گفت: بنیان شکل گیری یک سازمان جهانی نظیر یونسکو بر اساس یک تفسیر غلط و مغالطه‌آمیز از برخی پدیده‌های سیاسی، اجتماعی فرهنگی بوده است.
لطیفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی لطیفی پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی شامگاه 20 شهریور در نشست تخصصی مواجهه با اسناد بین‌المللی در عرصه تعلیم و تربیت که در مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد، گفت: ما باید امثال سند 2030 در ابعاد و مفاهیم مختلف به خوبی  بفهمیم که در آینده اگر با چنین اسنادی مواجه شدیم بدانیم چه کنیم.

وی افزود: در مقابله با سند 2030 از جمله آسیب‌هایی که رخ داد این بود که از منظر اینکه ما نمی‌توانیم از یونسکو خارج شویم به آن نگاه شد.

حجت الاسلام لطیفی عنوان کرد: ممکن است در یک جامعه خانواده به واسطه برخی شرایط اعتقادات یا ارزش‌های خود اظهار نکند اما اگر به علت محدودیت‌های زمانه باورهای خود را دگروگون کند نقطه آغاز اضملال آن شروع می‌شود.

این پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی اظهار داشت: در برخورد با امثال سند 2030 و آنچه ادعا می‌شد با ارزش و باور ما چه نسبت دارد نباید از ترس انقطاع رابطه با دنیا فهم خود را تغییر بدهیم و آن چه از ارزش‌هایی نظیر آیات یا روایات داریم را خرج مفاهیم مدرن کنیم.

وی افزود: برای فهم درست برنامه آموزشی 2030 و اسناد و پدیده‌های جهانی از این دست ما نیازمند تلاش نظری در بستر فرهنگی و اجتماعی هستیم که به وسیله این اسناد از مفاهیم فرهنگی و تاریخی خود منطقع نشویم.

حجت الاسلام لطیفی با اشاره به پدیده یونسکو، گفت: یونسکو یکی از نهادهایی بود که در پایان جنگ جهانی دوم شکل گرفت اساسنامه آن با این جمله شکل گرفت که همانگونه که جنگ‌ها در اذهان بشر پدید می‌آید باید پیشگیری و جلوگیری از جنگ نیز از اذهان و افکار شروع شود.

این پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اسلامی بیان داشت: در بند مقدمه اساسنامه این تحلیل است که جنگ جهانی به علت رد برخی اصول دموکراتیک رخ داده است بنابراین تلاش یونسکو که برای صلح است از همان ابتدا مفروض گرفته که ترویج دموکراسی عامل صلح در جهان است، یعنی  بنیان شکل گیری یک سازمان جهانی بر اساس یک تفسیر غلط و مغاله‌آمیز از برخی پدیده‌های سیاسی، اجتماعی فرهنگی بوده است.

وی افزود: حتی از منظر غربی امکان پذیر بودن برخی مفاهیم سازمان‌های مثل یونسکو محل تردید سوال و ابهام است، آنچه در چنین وضعیتی از نظر تئوری می تواند برای یک اندیشمند قابل تامل باشد این است که که ما با چه تحلیلی علمی و توجیهی باید نظر مثبت داشته باشیم نسبت به آنچه نمی دانیم بر پایه چه بنیان نظری و علمی شکل گرفته است./۸۰۷/پ202/ب1

ارسال نظرات