امامت جاري مجراي نبوت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد با تبريك عيد بزرگ غدير در ادامه تفسير سوره مرسلات و در اهميت مقام امامت،گفت: امامت جاري مجراي نبوت است.
وي با بيان اينكه امامت ادامه همان نبوت است، افزود: تمام مقامات، منصبها، مسؤوليتها و ويژگيهايي كه پيامبراكرم(ص) دارد، اهل بيت(ع) نيز دارند، بنابراين مقام امامت همسان با مقام نبوت و حتي مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.
حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در قرآن مي فرمايد، وقتي حضرت ابراهيم به نبوت و بعد به مقام رسالت رسيد، خداوند بار ديگر حضرت ابراهيم را امتحان كرد در آن زمان بود كه خداوند حضرت ابراهيم را امامت انتخاب كرد.
امام جمعه موقت كاشان گفت: ما معتقديم پيامبراكرم(ص) هم مقام نبوت و هم مقام امامت داشت و اگر چه ما اصطلاحا به پيامبراكرم(ص) امام نمي گوييم، اما رسول اكرم به غير مسأله وحي، اين مقام والا را هم دارد، چرا كه وحي تنها به پيامبر اكرم(ص) كه در ارتباط با نبوت بود نازل مي شد و به اهل بيت(ع) نازل نمي شد.
وي با بيان اينكه امام با پيامبر شباهت هايي دارند، گفت: امام با پيامبر در عصمت شباهت هايي دارند و همانگونه كه پيامبر عصمت دارد، امام نيز عصمت دارد و در زمان حيات خود هيچ گناهي ندارد، بنابراين اهل بيت(ع) معصوم هستند و از گناه و معصيت پاك هستند.
حجت الاسلام اسلامي تبار امام را در علم نيز شبيه پيامبر دانست و افزود: همانگونه كه پيامبر اكرم(ص) مظهر علم الهي است، اهل بيت(ع) نيز معدن علم الهي هستند، بنابراين اميرمؤمنان بر فراز منبر مي فرمايد ‹‹سَلونی قَبلَ اَن تَفقِدونی›› قبل از اينكه مرا از دست بدهيد، هرچه مي خواهيد از من سؤال كنيد و اين ادعايي است كه به غير از اهل بيت(ع) هيچكس ديگري توان چنين ادعايي را ندارد.
وي با اشاره به اينكه اهل بيت(ع) داراي علم غيب و همه علوم هستند، گفت: هر چه از اهل بيت(ع) سؤال شود پاسخگو هستند، بنابراين نمي دانم و بايد مطالعه كنم و مهلت تفكر و بررسي و گمان كنم اينگونه باشد در قاموس امام معصوم نيست و اگر سخت ترين سؤالات را از امام معصوم داشته باشيد، بلافاصله پاسخگو هستند.
امام جمعه موقت كاشان از ولايت تكويني و معجزه به عنوان سومين شباهت امام با پيامبر نام برد و بيان كرد: ولايت تكويني به معناي تصرف در عالم هستي است كه تمام عالم در اختيار اهل بيت(ع) است و هر آنچه كه هست در اختيار اهل بيت(ع) است و هركاري را كه بخواهند انجام دهند توان آن را دارند و با اذن خداوند انجام ميدهند.
حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه از ارتباط با فرشتگان و عالم غيب به عنوان چهارمين شباهت امام با پيامبر نام برد و اظهار داشت: همانگونه كه پيامبر با عالم غيب ارتباط داشت اهل بيت نيز با عالم غيب ارتباط داشتند.
وي از افضل الناس بودن به عنوان پنجمين شباهت امام با پيامبر نام برد و افزود: همانگونه كه پيامبر افضل الناس بود، امام معصوم نيز از همه مردم بالاتر و افضل الناس و بهترين انسانها است و تمام ارزش هاي الهي در وجود امام معصوم است و بهترين معلم اخلاق و بالاترين معلم اخلاق در جهان، در كلاس اخلاق اهل بيت(ع) يك شاگرد محسوب مي شود.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه منفرات ‹‹هر آنچه سبب تنفر شود›› در امام نيست، همانگونه كه در پيامبر منفرات نيست در امامان هم نبوده است و اين تعبير كه برخي امام سجاد(ع) را امام بيمار معرفي ميكنند، حرف درست و منطقي نيست.
وي ادامه داد: همانگونه كه پيامبر نمي تواند از مقام نبوت و رسالت استعفا دهد، امام معصوم نيز نمي تواند از امامت استعفا بدهد و كناره گيري كند، ضمن اينكه هيچكس نيز نمي تواند پيامبر و امام را از مقامي كه دارد عزل كند، چرا كه مقام پيامبر و امام از جانب خدا است.
حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه شرايط سني مشخصي براي مقام امامت وجود ندارد، گفت: همانگونه كه در مقام نبوت سن مشخصي وجود نداشت و حضرت عيسي در گهواره به امامت رسيد، در امامت نيز شرط سني وجود ندارد و امام زمان در 6 سالگي و امام نهم و دهم در سنين زير10 سالگي به امامت رسيدند.
وي افزود: پذيرش و عدم پذيرش مردم در امام بودن و نبودن اثر ندارد، بنابراين مردم اميرمومنان(ع) را چه بخواهند و چه نخواهند اميرمومنان(ع) امام است و امامت خودش را از خداوند دارد و همانگونه كه مقام نبوت انتخابي نيست، مقام امامت نيز انتخابي نيست چرا كه مقام نبوت و امامت از كسي است كه داراي علم و عصمت است و اين دو ويژگي هم قابل مشاهده نيست.
امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه پيامبر و امام از جانب خداوند انتخاب ميشوند، گفت: براي انتخاب پيامبر و امام انتخاباتي در كار نيست كه از سوي مردم انتخاب شوند، از اين رو خداوند به حضرت ابراهيم مي فرمايد ‹‹إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَاماً›› من تو را امام قرار دادم.
وي افزود: همانگونه كه پيامبر واسطه رحمت الهي است، امام معصوم نيز واسطه فيض الهي است و از بركت وجود امام مردم رزق و روزي مي خورند، بنابراين رحمت خدا ابتدا به امام معصوم كه قطب عالم امكان و واسطه بين زمين و آسمان است به حضرت نازل و از كانال حضرت بين مردم توزيع ميشود، بنابراين همه مردم صالح و غير صالح و چه بخواهند و چه نخواهند بر سر سفره امام زمان قرار دارند./1307/۲۰۲/ح