۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۵۲۱۸۴۱
به مناسبت نهم ذی الحجه؛

عرفه؛ روز نیایش و دعا، موعد ریزش رحمت ویژه خدا

عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است؛ زیرا در این روز درهای رحمت الهی بر روی تمام بندگان به ویژه گناهکاران گشوده است و گناهکاران در این روز، چشم امید خود را به خدای خود دوخته اند و از دنیا بریده و به خدا نزدیک می شوند.
در دعاى عرفه بهترين مطالبات و خواسته‌ها براى انسان مطرح مى‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بیرجند، نهم ذی الحجه هر سال به عنوان ‏روز عرفه نامیده شده است و این روز یکی از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است.

عرفه روز نیایش و مناجات با خالق هستی است زیرا در این روز، درهای رحمت الهی بر روی تمام بندگان به ویژه گنهکاران گشوده است و تمام گنهکاران در این روز، چشم امید خود را به خدای خود دوخته اند و از دنیا بریده و به خدا نزدیک می شوند.
دعا در این روز به استجابت نزدیک تر است و در نهم ذی الحجه هر ناامیدی، امیدوارتر از همیشه بر در خانه الهی دست هایش را به دعا باز می کند .

روز عرفه، روزی است كه در‌های آسمان را برای پذيرش تضرع‌ های عاشقانه‌ بندگان ذات اقدس الهی می ‌گشايند و باز هم آن فاعل بالعشق خواهان بازگشت اشرف مخلوقاتش به بارگاه امن‌ اش است.

در این روز باز هم فرصت برای بازگشت انسان به اصل و جايگاه اعلی اوليه ‌اش را فراهم می ‌كنند، چقدر بزرگوارند و بزرگوارانه رفتار می ‌كنند، علی رغم ارتکاب گناهان بسیار و کوتاهی در کردار و گفتار، باز هم می ‌خوانندمان، دعوتمان می كنند و می ‌خواهند همچون شب قدر به ارزش و منزلت خود نائل شويم زیرا در حدیثی از پیشوای ششم شیعیان، امام جعفر صادق(ع) آمده است که اگر شخص گناه ‌كاری نتواند در شب‌های قدر، از قدر و منزلت خود به نحو احسن استفاده كند و بهره گيرد، می تواند در اين روز (روز عرفه) از رحمت الهی برخوردار شود.

 پیامبراکرم(ص) نیز در مورد روز عرفه می فرمایند: خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه بندگان خود را از آتش جهنم آزاد نمی کند.

روز عرفه یکی از روزهای پرفضیلتی است که زمینه و بستر مناسب برای بهره‌ مندی هرچه بهتر از برکات الهی آماده است، انجام برخی اعمال در این زمان مشخص، موجب نزدیکی سازنده تر به خالق هستی و کسب خیرات دنیوی و اخروی بیشتر است .

خداوند متعال در این روز به سه مکان و سه گروه از انسان ها توجه ویژه ای دارد؛ ابتدا به کربلا و زائران امام حسین(ع) و دوم صحرای عرفات(در نزدیکی مکه) و حجاج بیت الله و سوم نیز هر جا از دنیا که دستی به سوی او بلند شود و دلی بشکند.

روز عرفه، روز دعا و مسألت از خداوند متعال است و خداوند درهای مغفرت و رحمت خود را در این روز به روی بندگان باز می کند، یکی از اعمالی که در این روز وارد شده است،  زیارت امام حسین(ع) است، به طوری که در روایات وارد شده است، خداوند در این روز نخست به زوار امام حسین(ع) نگاه می کند، پیش از کسی که در صحرای عرفات است.

روایت شده که حضرت امام زين‌العابدين(ع) شنيد در روز عرفه صدای سائلی را که از مردم سؤال می نمود، فرمود: وای بر تو، آيا از غير خدا سؤال می‌ کنی در اين روز و حال آن ‌که اميد می‌ رود در اين روز برای بچه‌ های در شکم آن ‌که فضل خدا شامل آنها شود و سعيد شوند و از برای اين روز اعمال چند است؛ نخست غسل، دوم زيارت امام حسين(ع) که مقابل هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احاديث در کثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است و اگر کسی توفيق يابد که در اين روز در تحت قُبّه مقدسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسی که در عرفات باشد نيست، بلکه زياده و مقدم است.

سوم پس از نماز عصر، پيش از آن‌ که مشغول به خواندن دعاهای عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زير آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالی به گناهان خود تا فايز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزيده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعيه عرفه که از حُجج طاهره  صلوات اللّه عليهم روايت شده و آن ها زياده از آن است که در اين مختصر ذکر شود.

شیخ کفعمی در مصباح فرموده مستحب است روزه روز عرفه برای کسی که ضعف پیدا نکند از دعا خواندن و مستحب است غسل پیش از زوال و زیارت امام حسین(ع) در روز و شب عرفه و چون وقت زوال شد زیر آسمان رود و نماز ظهر و عصر را با رکوع و سجود نیکو به عمل آورد و چون فارغ شود دو رکعت نماز کند در رکعت اول بعد از حمد توحید و در دوم بعد از حمد قُل یا اَیهَا الْکافِروُنَ بخواند بعد از آن چهار رکعت نماز گذارد در هر رکعت بعد از حمد توحید پنجاه مرتبه بخواند فقیر گوید که این نماز همان نماز حضرت امیرالمؤمنین(ع) است که در اعمال روز جمعه گذشت./880/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات