۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۲۱۷۱۶
آیت الله علیدوست در افتتاحیه حوزه علمیه ارومیه:

طی مسیر طلبگی تحت عناوینی همچون ترم و نمره از آسیب های حوزه است

آیت الله علیدوست مسؤولیت طلاب را ترویج دین در خارج از مرز‌های کشور دانست و گفت: ازجمله آسیب‌های حوزه علمیه طی مسیر طلبگی تحت عناوینی چون ترم و نمره است.
آیت الله علیدوست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه ارومیه با بیان اینکه بانی اصلی حوزه های علمیه خداوند متعال است، گفت: حقیقت حوزه علمیه همین متن آیه نفر است.

وی با بیان اینکه کار حوزه علمیه همین متن آیه نفر است که می گوید چرا عده ای برای انزار قوم خود هجرت نمی کنند، ادامه داد: کار حوزه علمیه این است که عده‌ای وارد مراکز علمی دینی شوند، دین الهی را تفقه کنند و بیاموزند و به سوی قوم خود باز گردند و مردم خود را انزار کنند.

رییس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابراین تأسیس حوزه علمیه شیعی به صدر اسلام باز می گردد، تاریخ حوزه علمیه ارومیه نیز به دوران قرن هفتم باز می گردد بنابراین این شهر نیز در فرآیند تمدن اسلامی قرار داشته است، سراج الدین و تاج الدین محمد ارومی از علمای مهم این شهر هستند.

وی ادامه داد: این طرح الهی در بدنه تمدن اسلامی قرار گرفت و هر جایی که تحت تسلط حکومت اسلامی قرار گرفت حوزه های علمیه نیز در متن جامعه قرار گرفت و به وجود آمد، این شهر نیز در مسیر تمدن اسلامی از حوزه علمیه بی بهره نبوده است و از سابقه تاریخی خوبی برخوردار است.

آیت الله علیدوست در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت‌هی موجود برای ارتقای حوزه های علمیه، گفت: میراث شیعه از ظرفیت‌های بزرگی است که طلاب باید مورد توجه قرار دهند، همین قرآن کریم، نهج البلاغه، ادعیه و آثار علمای بزرگ شیعه از ظرفیت‌های بزرگ حوزه های علمیه است و نباید مورد غفلت باشد.

وی ظرفیت دیگر را ذوق و شوق تحصیل در حوزه های شیعی دانست و افزود: روش تحصیل، تدریس، ذوق و شوق علمی و مطالعه در میان علمای سلف که نشان از علاقه زائدالوصف علمای شیعه به این مسیر و مکتب است که به مانند یک افسانه نمود دارد، یک ظرفیت بزرگی است که امروز باید از آن الگو انگیزه بگیریم.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر بهره گیری از این ظرفیت‌ها، توجه به این امور مهم را یک قدردانی خواند و ادامه داد: در کنار این ظرفیت‌ها باید متوجه آسیب‌ها بود، ازجمله آسیب‌های حوزه های علمیه بی سوادی متولیان دینی و طی مسیر طلبگی تحت عناوینی چون ترم و نمره است.

وی ادامه داد: آسیب دیگر این است که در جامعه طلبه طوری دیده شود که از او انتظار آن نمی رود، طلبه دارای دو شخصیت حقیقی و حقوقی است، شخصیت حقوقی آن طلبگی و روحانیت است که اگر خدایی نکرده از او گناهی سر بزند و سبب دوری مردم از خداوند شد بعید است از او گذشت شود.

این مدرس درس خارج حوزه علمیه قم سوء مدیریت‌ها، هواخواهی، اختلافات مذهبی و درون حوزوی را از آسیب‌های دیگری دانست که می تواند در حوزه ها دیده شود و ادامه داد: شبهات و ترویج آن در فضای مجازی یک آسیب دیگری در جامعه است، امروز ما در دوران هجوم شبهات در فضای مجازی هستیم.

وی آسیب مهم دیگر حوزه های علمیه را مسأله خودزنی در حوزه های علمیه دانست و گفت: عده‌ای بدون دلیل و بی اساس امروز دروس حوزه‌های علمیه را نقد می کنند و در مقام ارائه برنامه بر می آیند، امروز مسؤولیت ما طلاب یادگیری، عمل و انتقال آن به دیگران است، مسؤولیت ما ترویج دین در جهان و نشر آن در خارج از مرز‌های کشور و اسلام است./854/پ202/ب1

ارسال نظرات