۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۱۹۹۲۲
آیت‌الله مهمان‌نواز:

شهدا مصداق بارز رهروان امام جواد هستند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدا مصداق بارز رهروان امام جواد (ع) هستند، گفت: شهیدان به قله جود و بخشش راه یافتند و آنچه داشتند در طبق اخلاص نهادند و تقدیم دین و ارزش‌های دینی کردند.
آیت الله مهمان نواز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز، نماینده خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری، امروز در جمع شماری از فعالان فرهنگی، با گرامیداشت سالروز شهادت امام جواد (ع)، با اشاره به خصلت جود و بخشش این امام همام، اظهار کرد: باید همه ما در زندگی تلاش کنیم پیرو راه امام جواد (ع) بوده و نسبت به دیگران جود و بخشش داشته باشیم.

وی افزود: بخشندگی و گشاده‌دستی در آموزه‌های دینی به عنوان یک اصل ارزشی و یک خصلت انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

آیت‌الله مهمان‌نواز تصریح کرد: انسان‌های باکرامت، بزرگ‌منش و بلندهمت همواره پیرامون خود را می‌نگرند و از آنچه خداوند به آنان بخشیده است نسبت به بندگانش و همنوعان خود دریغ نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه واژه «جود» و «سماحت» و مانند آن بار ارزشی این خصلت را به همراه دارند، ادامه داد: امام علی (ع) می‌فرماید: «الجُودُ مِن کرَمِ الطَّبیعَةِ» و تأکید می‌کند بخشندگی از طبیعت باکرامت ریشه می‌گیرد.

آیت‌الله مهمان‌نواز با اشاره به اینکه جود ارزشی است که افزون بر ارزش ذاتی حافظ آبرو و موفقیت انسان نیز هست، خاطرنشان کرد: آن حضرت فرمود: «الجُودُ حارِسُ الأعراضِ» و بخشندگی را نگهبان آبروها دانست.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) هم فرمود: «مَن جادَ سادَ»؛ آنکه بخشندگی دارد آقایی و سروری دارد، اضافه کرد: امام علی (ع) هنگامی که از فرزندش امام حسن (ع) می‌پرسد فرزندم «سماحت» چیست؟ آن حضرت به پدر عرض می‌کند: «البَذْلُ فی العُسْرِ والیسْرِ»؛ بخشش کردن در تنگدستی و توانگری.

آیت‌الله مهمان‌نواز اظهار کرد: رسول خدا هم فرمود: «أجْوَدُ النّاسِ مَن جادَ بنَفسِهِ ومالِهِ فی سبیلِ اللّه» و تأکید کرد بخشنده‌ترین مردمان، آن کس است که جان و مال خود را در راه خدا ببخشد.

وی تصریح کرد: یک مصداق این سخن شهیدان هستند که به قله جود و بخشش راه یافتند و آنچه داشتند در طبق اخلاص نهادند و تقدیم دین و ارزش‌های دینی کردند.

آیت‌الله مهمان‌نواز گفت: در حقیقت شهدا به معنای راستین کلمه «جواد» بودند؛ چون هر چه داشتند بخشیدند و امام علی (ع) هم فرمود: «غایةُ الجُودِ بَذْلُ المَوجودِ»؛ اوج بخشندگی، بخشیدن داشته موجود است./9314/پ202/ب1

ارسال نظرات