پاسخگویی روزانه به بیش از هزار مسأله دینی در قالب تلفن، پیامک و چت در فضای مجازی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حمزه واقعی، سردبیر ارشد شبکه بین المللی اجتهاد و مدیر مرکز ملی پاسخگویی به شبهات و مسائل دینی شعبه خراسان در دیدار اعضای هیئت علمی این مرکز با آیت الله علوی گرگانی در محل اقامت وی، گزارشی از عملکرد و گستره فعالیت های این نهاد ارائه داد.
واقعی گفت: مركز ملى پاسخگويى به سوالات و شبهات فكرى و دينى، به لحاظ كمى و كيفى بزرگترين مجموعه ى مسنجم جهان اسلام است. حدود ٧٠٠ نفر از فضلا و افاضل برجسته كشور كه داراى رتبه هاى دانشيار، استاد خارج، استاد سطح عالی حوزه و بعضا از ائمه جمعه هستند كه در اين مركز حضور دارند.
وی افزود: در اين مركز از نیروها چند نوبت امتحانات متعددى گرفته می شود تا اينكه آن پاسخگويى متقن را داشته باشیم. این مرکز يك نگاه كل گرايانه و شبكه اى به مجموعه اش دارد يعنى به يك معنا اولين مرکزی هستند كه مجموعه ى سوالات، شبهات، نيازها، خلاءها و پرسش هاى دينى را در قالب سازمانى تنظیم كرده كه اين سازمان، سازوکار و قواعد و فرآيندهاى دقيقى را به آن بخشيده است.
تنوع حوزه های پاسخگویی در مسیرهای ارتباطی مختلف
مدیر مرکز ملی پاسخگویی بیان داشت: تنوع در حوزه هاي پاسخگوئی شامل فقه، كلام، اعتقادات، تاريخ، سيره، اخلاق، مشاوره و علوم قران حديث است و كرسى هاى جديد هم به آن اضافه مى شود و با توجه به تخصصى بودن این موارد سازوکاری ترتیب داده شده که هر پاسخگو متناسب با تخحصص خود فقط جوابگوی پرسش مخاطب خواهد بود و حتی حوزه های دریافت و پاسخ سوال از تلفن یا پیامک و فضای مجازی تفکیک شده است.
وی افزود: این مرکز با این جدیت و شیوه کار يك الگوى الهام بخشى براى مراكز مشاوره كشور هم شده است. روزانه هزاران پاسخگویی صورت می گیرد و بعضى از این پاسخگویی ها از طريق چت بیش از نيم ساعت طول می کشد و گاها دو سه بار مراجعه مى كنند ضمن اینکه همه اين خدمات هم رايگان است.
وی ادامه داد: در ماه مبارك رمضان اين ترافيك مراجعه به مرکز در حوزه پيامكى، تلفنى و تحت وب(چت) و پرسش و پاسخ به چند برابر مى رسد بنای کار ما این است که از همه فضاهای ارتباطی كه مردم با آن سروکار دارند در زمینه پاسخگویی در مسیر تسهيل و روان و آسان سازی ارتباط با پاسخگویان بهره برداری شود.
وجود نظارت دقیق بر پاسخگوئی/ تولید نرم افزارهای مناسبتی
واقعی در بیان وجود نظارت بر پاسخگویی گفت: برای افزایش کیفیت کار و رصد نحوه پاسخگویی حوزه اى برای نظارت و ارزيابى و پايش پاسخگویی به صورت مستمر ایجاد شده که به صورت سازمانی این فرایند تماس مخاطب تا پاسخگوئی را رصد می کند. به عنوان مثال فلان پاسخگو در تماس تلفنى مخاطب پس از سه بار به صدا در آمدن تلفن گوشى را برداشته است يعنى در اين حد نظارت بر نيروها و پاسخ گوها صورت می گیرد.
وی افزود: در کنار خدمات پاسخگویی بخش توليد نرم افزارهاى مختلف مناسبتى داريم که در مناسبت های ماه مبارك رمضان، اربعين و ايام صفر طراحى و تولید شده که این روند با افزایش کیفیت ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جامعه ما برخی مشكلات و معضلات اجتماعی مشاهده می شود و تكثير و توليد مسأله ها و چالش ها و پرسش هاى خوش خيم و بد خيم درونش زياد است که در اثر ارتباط مرکز با مردم اين موارد به ما منتقل مى شود دوستان سعى مى كنند كه به طور خلاصه به این موارد بپردازند ضمن اینکه پرسش هاى فقهى حدود٦٠ درصد سوالات ما را شامل می شود.
تحلیل داده های اطلاعاتی برگرفته از سوالات مردمی/ برگزاری نشست های هم اندیشی
سردبیر ارشد شبکه بین المللی پایگاه اطلاع رسانی اجتهاد گفت: براساس همین ارتباط مستمر و نزدیک با مردم يك بانك اطلاعات تخصصى داريم كه تحليل داده مى كند و به مسؤولان مرتبط با سوال یا مشکل و معضل اعم از وزارت كشور، آموزش و پرورش و غیره اين داده ها را به صورت تحليل و دسته بندى شده ارائه مى دهد که آنها در دستورالعمل كاری خود قرار داده و براساس آن برخى از برنامه هاى راهبردى فرهنگى شان را اجرايى كنند.
وی افزود: پاسخگويى در این مرکز محتوايى و مهارتی است يعنى از حيث استوارى و محكم بودن و پخته بودن پاسخ و هم از نظر شیوه ارتباط و پاسخ که مهارتى خاص می طلبد، صورت می گیرد.
وی افزود: يعنى ما سعى كرده ايم شكل و فرم و قالب مضمون و محتوا با دقت و قوت وجود داشته باشد. كانون بحث دينى يكى از كارهای ويژه است كه ما داريم دنبال مى كنيم. كانون بحث انتقادى هاشمى نژاد كه خود ايشان زمانی عهده دار آن بوده اند راه افتاده و كرسى هاى ازاده انديشى، نظريه پردازى، ايده پردازى و نشست هاى تخصصى براى گروه هاى مختلف جامعه از كارگر گرفته تا استاد دانشگاه را پوشش می دهد و براى هر گروهى نشست هاى هم انديشى و پرسش و پاسخ می گذارد./۹۳۳/پ۲۰۲/ب۱