۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۵۱۸۵۳۶
استاد حوزه:

دستگیری از مؤمنان مصداق عمل صالح است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که کوشش در عبادت و عمل صالح انسان را عاقبت به خیر می کند، گفت: دستگیری از مؤمنان یکی از مصداق عمل صالح است.
عمل صالح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر این که انسان نباید دو اقدام کلیدی یعنی عمل صالح و کوشش در عبادت را فراموش کند، گفت: یکی از مصداق های عمل صالح دستگیری از نیازمندان مؤمن است.

وی افزود: حضرت رسول(ص) در یک روایت می فرمایند« اگر کسی دل مؤمنی را شاد کند خداوند ابتلائات او را مرتفع می کند».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر انسان از یک مؤمن نیازمند دستگیری کند خیر برکت آن را نه تنها در مال خود بلکه در مال اولاد خود هم نیز این خیر برکت را مشاهده خواهد کرد.

حجت الاسلام مؤمنی ادامه داد: عمل صالح یا انجام دادن کار نیک برای انسان باقیات صالحات می شود به همین دلیل در قرآن کریم بر انجام عمل صالح به این اندازه تأکید شده است و دستگیری از صالحان باید به اندازه توان و وسع انسان باشد زیرا گاهی انسان با نفوذ، گاهی با آبرو و گاهی با ثروت می تواند از یک مؤمن آبرودار دستگیری کند.

وی افزود: انسان نباید دست نیازمند را رد کند و برای دستگیری از نیازمندان نباید به ظاهر نگاه کرد زیرا کمکی که انسان به یک نیازمند می کند در حقیقت این کمک را به خدا می کند و چون گیرنده خداوند است خیر و برکت زیادی در این عمل نهفته است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر قرار باشد که عمل صالح اثر بگذارد و کوشش در عبادت مؤثر  واقع شود، روح انسان را دچار تحول می کند و این تحول همان اثرگذاری است و انسان نباید از اعمال واجب، اعمال مستحبی و نوافل غافل شود.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این که کوشش در عبادت از سیره بزرگان است، گفت: اگر سرگذشت علمای بزرگ را مطالعه کنیم می بینیم که همواره با نماز شب و انجام مستحبات انس داشتند و از نماز شب غفلت نمی کردند البته باید دقت کرد که این موضوع به این معنا نیست که تمام وقت خود را مشغول عبادت بودند بلکه زمانی از وقت خود را به عبادت های مستحبی و نماز شب اختصاص می دادند و از انجام واجبات دین الهی نیز غفلت نمی کردند.

وی یادآور شد: کسانی که به این سیره بزرگان تمسک داشته و از آن الگو برداری می کنند سعادت دنیا و آخرت را به دست می آورند و در دنیا و آخرت از خیر و برکت فراوان برخوردار می شوند./837/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات