۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۱۷۲۷۵
آیت الله ممدوحی:

مواخذه در برزخ از دلایل وجود روح و محدود نبودن وجود انسان به جسم است

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه پاداش یا عذاب های برزخی متوجه منِ حقیقی انسان یعنی روح او است، گفت: به همین دلیل است که می بینیم گاهی با وجود ظاهر بدنی و انسانی، فرد دچار خلق و افعال حیوانی می شود که مادون شأن انسان است.
آیت الله ممدوحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صبح امروز در سلسله نشست های دانش افزایی طلاب و اساتید مدرسه علمیه سلیمانیه با موضوع حکمت های نهج البلاغه گفت: مهندسی انسان در این دنیا به خود او واگذار شده اما در عوالم دیگر مانند برزخ و قیامت خداوند او را مدیریت می کند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف وجود انسان از جمله روح و جسم افزود: به رغم تصور برخی، انسان صرفا شامل جسم و بدن نیست که زندگی او از تولد تا مرگ در این دنیا تعریف شود و بعد از آن نابود شود.

آیت الله ممدوحی اظهار کرد: کسانی که زندگی انسان را محدود به دنیا می دانند، معتقدند انسان صرفا شامل بدن است که با افول و نابودی بدن، انسان نیز از بین می رود در حالی که از دیدگاه قرآن، بدن صرفا یک بعد از وجود انسان را شکل می دهد که هنگام مرگ در دنیا می ماند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: روح از دیگر ابعاد وجود انسان است که پس از دنیا نیز وجود دارد و برای اعمال دنیوی انسان مورد مؤاخذه قرار می گیرد. به همین دلیل است که می بینیم گاهی با وجود ظاهر بدنی و انسانی، فرد دچار خلق و افعال حیوانی می شود که مادون شأن انسان است.

وی با بیان اینکه پاداش یا عذاب های برزخی متوجه منِ حقیقی انسان یعنی روح او است، یادآور شد: از همین رو امام خمینی(ره) معتقدند شب اول قبر، همان شب خروج جان از بدن انسان است و قبر به معنای گودالی که بدن انسان در آن قرار می گیرد نیست بلکه عالم برزخ است که روح بلافاصله بعد از جدایی از بدن واردآن می شود.

آیت الله ممدوحی خاطرنشان کرد: افرادی که انسان را محدود به بدن می دانند مدام زندگی شان در تزلزل و نگرانی می گذرد در حالی که اگر انسان به جای بدن به طبیعت ثابت بدنش یعنی رجوع کند متوجه می شود که همه کارهای او اعم از خیر و شر در روح او اثرگذار است و باعث سقوط یا تعالی او می شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان قرآنی، به دلیل اتکا به خداوند قوی و مستحکم است، افزود: چنین انسانی، خدا را با نور قلب خود مشاهده و همواره خود را در محضر خدا می بیند و هیچ تزلزلی در قلب و زندگی اش راه ندارد.

وی با اشاره به اهمیت تطهیر قلب و روح در دنیا تأکید کرد: اگر چشم دلمان درا ین دنیا باز نشود در آن دنیا به واقع نابینا خواهیم بود بنابراین در همین دنیا برای ارتباط با آخرت تلاش و سعی کنیم حداقل نمازمان صرفا حرکت فیزیکی نباشد./930/پ۲۰۲/ب۱

 

ارسال نظرات