۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۱۲۶۳۲
آیت‌الله جاودان:

امام صادق با پاسخ به شبهات فقهی و اعتقادی اسلام را احیا کرد

استاد اخلاق با بیان اینکه امامان معصوم(ع) احیا کننده اسلام واقعی هستند، گفت: امام صادق(ع) با پاسخ مستدل به شبهات فقهی و اعتقادی با انحرافات جامعه اسلامی مبارزه کرد.
آیت الله جاودان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علی جاودان، استاد اخلاق، شب گذشته در سلسله جلسات هفتگی درس اخلاق که در حسینیه مرحوم شیخ زاهد(ره) برگزار شد، گفت: بسیاری از امور در جهان آخرت بر عکس عالم دنیا واقعی و جدی است.

وی افزود: برای مثال افراد بسیاری انسان را در عالم دنیا نیکوکار می‌بینند؛ اما در جهان آخرت دیگر چنین نگاهی وجود ندارد بلکه همه توجه‌ها به آورده‌های انسان متمرکز می‌شود و اعمال خوب به اندازه‌ای که هست بدون هیچ کم و کاستی مورد محاسبه قرار می‌گیرد، بنابراین در عالم آخرت به صورت دقیق تنها واقعیت حاکم است.

آیت‌الله جاودان با استناد به آیه «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثي‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا يَعْمَلُون» اظهار داشت: خداوند در این آیه می‌فرماید: هر کس از زن و مرد عمل صالحی انجام دهد و مومن به خدا باشد ما قطعا او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم، حیات طیبه حیاتی است که انسان در این عالم نداشته اما پس از انجام عمل صالح و ایمان به خداوند آن را کسب می‌کند؛ بنابراین حیات طیبه کسب شدنی بوده و فارغ از حیات طبیعی و حیوانی انسان در این عالم است.

استاد اخلاق با بیان اینکه کسی نمی‌تواند حیات طیبه را از انسان بگیرد و یا خدشه‌ای به آن وارد کند، اضافه کرد: حیات طیبه، حیاتی ابدی است؛ بنابراین مرگ کسانی که در دنیا حیات طیبه را کسب می‌کنند با انسان‌هایی که تنها صاحب حیات طبیعی و حیوانی هستند متفاوت خواهد بود.

وی افزود: حسادت، خساست، بخل و تکبر ورزیدن از ویژگی‌های حیات طبیعی و حیوانی است؛ اما اگر انسان به حیات طیبه دست پیدا کند دیگر خصوصیات حیات حیوانی در او متجلی نخواهد شد.

آیت‌الله جاودان اضافه کرد: خداوند می‌فرماید: زمانی که می‌خواهیم به این افراد پاداش دهیم به این که بهترین اعمالشان چه زمانی انجام شده، توجه خواهیم کرد و تمام عمر آنان را براساس همان عمل شایسته محاسبه می‌کنیم؛ برای مثال فردی که در سن شانزده سالگی نمازهایش با بی توجهی اقامه می‌شد؛ اما پس از مدتی به حضور قلب در نماز نائل می‌شود خداوند نمازهای قبلی او را براساس همین نمازهای فعلی او محاسبه و پاداش خواهد داد.

این استاد اخلاق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وظایف امامان معصوم(ع)، گفت: همه امامان معصوم(ع) پس رحلت پیامبر اکرم(ع) به مقام امامت رسیدند و مهمترین وظیفه امامان معصوم(ع) پس از رحلت رسول خدا(ص) به دو دسته تقسیم می‌شود که نخستین وظیفه آنان بازگرداندن اسلام واقعی به مردم است.

وی ادامه داد: دشمنان پس از رحلت پیامبر(ص) درصدد نابود کردن اسلام بودند پیامبر(ص) نیز قبل از رحلت چنین فرمود: به زودی از اسلام تنها اسمش و از قرآن تنها رسمش باقی می‌ماند.

 آیت‌الله جاودان اضافه کرد: برای مثال هنگامی که یزید به جای حاکم الهی بر مسند قدرت می‌نشیند و مردم از او اطاعت می‌کنند نباید انتظار داشت اثری از اسلام واقعی باقی بماند برهمین اساس مهمترین وظیفه امامان پس از رحلت نبی اکرم(ص) بازگرداندن اسلام واقعی به جامعه دینی بود و امروز آن اسلامی که در اختیار ما قرار دارد همان اسلام واقعی است.

این استاد اخلاق ادامه داد: برگرداندن اسلام توسط امامان معصوم(ع) معجزه بود؛ زیرا آنان با اندک یارانی که داشتند این وظیفه را به اتمام رساندند.

آیت‌الله جاودان تصریح کرد: امامان معصوم(ع) وظیفه دارند مشکلاتی که در حیات آنها برای اسلام پیش می‌آمد را به عنوان دردهای موجود در عالم اسلام که مانع مسلمانی مردم می شود، معالجه کنند.

به گفته وی وظیفه دیگر امام این است که اسلامی که در سینه‌اش دارد را به برخی افراد برساند تا اسلام ناب نسل به نسل ماندگار بماند.

این استاد اخلاق با بیان اینکه نحوه احیای اسلام واقعی توسط امامان معصوم(ع) با توجه به دورانی که در آن قرار داشتند متفاوت بود، گفت: در دروان امام سجاد(ع) به سبب گسترش فساد در جامعه اسلامی حضرت راه معالجه را اشک و دعا دانست؛ ولی در عصر امام صادق(ع) به خاطر نشر شبهات و ایجاد فرقه‌های فقهی و اعتقادی حضرت بر خود وظیفه دید تا با انحرافات جامعه اسلامی به مبارزه برخیزد؛ به همین سبب به تحول علمی و فرهنگی در جامعه اسلامی پرداخت./813/پ۲۰۱/ب۱

 

ارسال نظرات