۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۱۲۵۰۳
افتخاری:

رد قانون رفع تبعیض علیه زنان از اقدامات ارزشمند شورای نگهبان بود

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: از ارزشمندترین اقدامات شورای نگهبان قانون اساسی رد قانون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان با بیش از ۹۰ مورد مغایرت با شرع مقدس و قوانین کشور بود.
افتخاری

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره فلسفه شورای نگهبان قانون اساسی، گفت: شورای نگهبان بر اساس رسالت‌هایی که در قانون اساسی برای آن تعیین شده، فعالیت می‌کند و متشکل از فقها و حقوق‌دانانی است که درعین تأمین جنبه اسلامیت قوانین کشور، بتوانند نیاز حقوقی و تخصصی آن را نیز برآورده کنند.

وی افزود: شورای نگهبان در جایگاه تأیید، نظارت و کنترل قوانین مصوب قرار داشته و از جمله وظایف آن می‌توان اظهارنظر درباره مصوبات مجلس و تأیید یا رد صلاحیت نامزدها در دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی را نام برد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره ایستادگی نهاد شورای نگهبان در برابر هجمه‌های داخلی و خارجی، تأکید کرد: قطعاً نهاد ارزشمند و تأثیرگذاری نظیر شورای نگهبان، همواره مورد هجمه مخالفان نظام و افرادی که به نحوی نظارت‌ها، فیلترها و ارزیابی‌ها به سود آنها نیست، قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: هر فرد و نهادی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تأثیرگذاری خاصی جهت رسیدن به اهداف و موفقیت‌های نظام داشته باشد و برای اینکه در برابر نفوذ دشمنان، مخالفان و ناآگاهانی که حرف‌های دشمنان را تکرار می‌کنند بایستد، یقیناً باید آمادگی هجمه از سوی آنها را نیز داشته باشد.

افتخاری تأکید کرد: انتظار می‌رود نهادی چون شورای نگهبان هرگز در برابر هجمه‌ها کوتاه نیایند و مانند گذشته همواره با جدیت، دقت و شجاعت در مقابل دشمنان بایستد و نگذارد حتی لحظه‌ای این جایگاه سست شود.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از وظایف شورای نگهبان درباره قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، گفت: در این زمینه شورای نگهبان موظف است تا قوانین و مصوبات را تفسیر و به لحاظ تطابق یا عدم تطابق آنها با قانون اساسی و شرع مقدس تأیید و یا رد کند.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اهداف هجمه‌های داخلی و خارجی، اظهار داشت: هدف دشمنان از این هجمه‌ها، زیر سؤال بردن، ایجاد کردن شبهه و تضعیف جایگاه شورای نگهبان در اذهان افرادی است که از جایگاه نهاد شورای نگهبان آگاهی دارند تا به هر نحوی به منافع خود دست یابند.

افتخاری درباره مهمترین دستاورد شورای نگهبان در سال‌های فعالیت خود، گفت: تأیید افرادی که به معنای واقعی شایستگی و صلاحیت مسؤولیت‌پذیری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را دارند، رد شایستگی افرادی که از این توانمندی‌ها برخوردار نبوده‌اند و تطبیق قوانین و مصوبات مجلس با شرع مقدس، همواره از دستاوردهای شورای نگهبان قانون اساسی بوده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: به طور مثال در مجلس ششم قانون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان تصویب شد ولی شورای نگهبان با ارائه بیش از ۹۰ مورد مغایرت این قانون با شرع مقدس و قوانین کشور، آن را رد کرد که یکی از اقدامات ارزشمند این نهاد بود؛ شاید به همین علت بود که سند ۲۰۳۰ نیز به مجلس ارائه نشد تا آنچه در قانون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان تصویب نشده بود در قالب سند ۲۰۳۰ در نظام آموزشی وارد و بستر آن فراهم شود.

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که اگر نظارت‌های شورای نگهبان نبود چه اتفاقاتی ممکن بود رخ بدهد، خاطرنشان کرد: اگر نظارت‌ها و کنترل‌های این نهاد نبود قطعاً قوانینی وضع می‌شد که در آنها مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس وجود داشت، همچنین افرادی در رأس امور قرار می‌گرفتند که نظام مقدس را دچار لغزش و مشکلات می‌کردند./966/ت302/ب1

ارسال نظرات