۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۱۲۴۹۱

نود و نهمین جلسه دفاع پایان نامه سطح ۳ حوزه علمیه خراسان برگزار شد

نود و نهمین جلسه دفاعیه پایان نامه های سطح ۳ حوزه علمیه خراسان در رشته تخصصی ادبیات عرب برگزار شد.
نود و نهمین جلسه دفاعیه پایان نامه های سطح ۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نود و نهمین جلسه دفاعیه پایان نامه های سطح 3 حوزه علمیه خراسان در رشته تخصصی ادبیات عرب امروز در سالن آقا مصطفی خمینی مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام هابیل خسروی، دانش پژوه مدرسه علمیه عالی نواب به عنوان ارائه دهنده این پایان نامه سطح سه(کارشناسی ارشد) با موضوع معجم تحلیلی استدلالی افعال قرآن مطالب کلی پایان نامه را ارائه داد.

وی با بیان این که این پایان نامه معجم افعال قرآن است که 12 ریشه در این پایان نامه بررسی شده و این کار باید ادامه  پیدا کند، تفاوت این معجم را با دیگر معجم ها بررسی تخصصی مقوله صرف دانست.

حجت الاسلام خسروی با بیان این که در این پایان نامه به صورت تخصصی همه مباحث صرفی مورد بررسی قرار گرفته، تصریح کرد: آمار های استخراج شده در این پایان نامه بر اساس همه مباحث و زوایای صرفی افعال است که اگر کسی در مباحث صرفی بخواهد بداند چند فعل قاعده هشت اعلال به کار رفته از این معجم می تواند آن را استخراج کند.

دانش پژوه مدرسه علمیه عالی نواب با بیان این که با این معجم استاد می تواند تمارین متناسب با مباحث صرفی نو و بدیع را استخراج کند و نمودارهای آخر آن به خوبی بیانگر بسامد قواعد صرفی است، خاطرنشان کرد: این نشان می دهد روی کدام قواعد صرفی به جهت کاربرد بیشتر آن باید بیش تر سرمایه گذاری کند.

وی تدوین این پایان نامه را گامی رو به جلو در معجم نویسی قرآن کریم دانست و با بیان این که در تحلیل های مقدمه پایان نامه بسیاری از اصطلاحات صرفی تنقیح شده، گفت: یکی از اقدامات نوین این پایان نامه تحقیق و پژوهش بر معانی ابواب بود که مفصل در هر ریشه معانی ابواب با مستندات قرآنی ارائه شده است.

شایان ذکر است؛ حجج الاسلام محمد حسن ربانی بیرجندی و مهدی رضایی به عنوان اساتید راهنما و مشاور و حجت الاسلام سید علی دلبری به همراه دکتر محمد دشتی به عنوان اساتید داور به بیان نقطه نظرات خود در خصوص این پایان نامه پرداختند و در پایان پس از مشورت اساتید داور، راهنما و مشاور این پایان نامه با اخذ نمره عالی پذیرفته شد./۸۶۴/پ202/ب1

ارسال نظرات