دلایل برگزیده شدن حضرت ابراهیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در حوزه علمیه صدر بازار برگزار شد، گفت: مجتبی شدن تنها با کوشش خودِ انسان محقق می شود.
وی در ادامه تفسیر سوره نحل، آیه صد و بیست و یکم که می فرماید«شَاکِرًا لأنْعُمِهِ اجْتَبَاهُ وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ» را تلاوت کرد و افزود: این آیه راجع به خصوصیات حضرت ابراهیم(ع) است؛ امت بودن، حنیف بودن، قانت بودن و مشرک نبودن از صفات حضرت ابراهیم(ع) بود که در آیه گذشته آن ها را بررسی کردیم و پنجمین صفت حضرت ابراهیم(ع) شاکر بودن ایشان در برابر نعمت های خداوند است.
آیت الله مهدوی اذعان کرد: خداوند در برابر صفاتی که حضرت ابراهیم(ع) در خودشان نهادینه کرده بودند این بود که ایشان را برگزیدند؛ مجتبی بودن یعنی کسی که اختیاراً عمل صالح انجام می دهد و خداوند نیز او را برمی گزیند؛ اجتبی یعنی جمع کردن و متمرکز کردن؛ انسان گرایش های مختلفی دارد و خداوند از میان همه گرایش ها انسان را به سمت خودش می کشاند و در آیه می خطاب به حضرت موسی(ع) می فرماید، من تو را برای خودم آفریدم.
نماینده مردم اصفهان خاطرنشان کرد: مرحوم مسائلی می گفتند در خواب امام عصر(عج) را در حالی ملاقات کردم که با حالت ناز کردن سرم را بر پاهای مبارک ایشان تکیه داده بودم، از امام عصر(عج) پرسیدم آیا من را دوست دارید، امام زمان(عج) فرمودند، چطور تو را دوست نداشته باشم در حالی که خودم تو را پرورش داده ام.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: ما باید مجتبی باشیم تا اجتبی از سوی امام عصر(عج) محقق شود و این مسأله تنها با تلاش و کوشش تحقق می یابد.
استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان با توجه به این قسمت از آیه که می فرماید«وَهَدَاهُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ»، گفت: خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به سبب ویژگی هایی که از خودشان نشان دادند به چندین نعمت متنعم فرمود؛ خداوند حضرت ابراهیم(ع) را برگزیده کرد، هدایت کرد، در دنیا و آخرت به ایشان حسنه عطا کرد، عمر طولانی داد، دعای ایشان را اجابت فرمود، سلامتی بدن به ایشان عطا فرمود، ایشان را از خواب های رحمانی بهرمند کرد، ایشان را در آخرت در زمره صالحان قرار داد که این مسأله نتیجه پذیرش ولایت خداوند و اهل بیت(ع) بوده است./202/867/ب1