اقدام و عمل اسلامی جوهره و جانمایه ایمان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، اظهار کرد: اقدام و عمل بر اساس ایمان رکن رکین آن و جوهره و جانمایه آن است.
وی با بیان اینکه ایمان بدون عمل درخت بیثمر است، ادامه داد: درخت را به میوهاش میشناسد اگر درخت ایمان به بار ننشیند، ایمان سطحی و ظاهری خواهد بود و نه ایمان واقعی.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: امام علی (ع) میفرماید: «لایقبل ایمان بلاعمل»؛ ایمان بدون عمل پذیرفته نیست و تأکید کرده «لیس الأیمان بالتحلیّ و لا بالتمنّی ولکن الأیمان ما خلص فی القلب و صدقه الأعمال»؛ ایمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلکه ایمان آن است که در دل خالص باشد و عمل آن را تصدیق کند.
رییس شورای استانی حوزههای علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه شرک، آفت ایمان است، خاطرنشان کرد: همانگونه که درخت تنومند و توانمند ممکن است گرفتار آفت و آسیب شود و باردهی را از دست دهد و سرسبزی او تبدیل به زردی و برگریزی شود، ایمان هم در معرض آسیبهایی است که بزرگترین آنها شرک است.
وی اضافه کرد: شرک در لغت به معنای آن است که یک چیز برای دو کس و دو نفر باشد و آفت ایمان هم این است که انسان مؤمن در عالم هستی غیر از قدرت و علم و عنایت خدا به قدرت و ثروت و عنایت دیگری در عرض خدا به گونه مستقل باور داشته باشد و دل ببندد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اینگونه باور درون جان مؤمن را تیره و تار کرده و ایمان او را مانند درختی که از درون دچار موریانه شده باشد گرفتار و بیاثر میکند.
وی با اشاره به اینکه شرک دو نوع شرک اکبر و آشکار و شرک اصغر و پنهان دارد، افزود: اعتقاد به خدایی غیر از خدای یگانه شرک بوده و بزرگترین ستم است؛ «یا بُنَی لَا تُشْرِک بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْک لَظُلْمٌ عَظِیمٌ»؛ فرزندم! شرک به خداوند نداشته باش که ظلمی بزرگ است، «وَالَّذِینَ لَا یدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ»؛ کسانی که با خدا خدای دیگری را نمیخوانند پرستش نمیکنند که این آیات اشاره به شرک اکبر و شرک آشکار است.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اینگونه شرک، ایمانسوز و امنیتسوز بوده و همواره جان آدمی را بهسوی کثرت سوق میدهد.
وی اظهار کرد: با بودن این نوع از شرک مزرعه جان آدمی آفتزده شده و کوثر وجود او به کویر لمیزرع تبدیل میشود و همانند زمین بایری میشود که در آن هیچگونه رشد و رویشی دیده نمیشود./9314/۲۰۲/ب2