عدم اعتقاد مجریان، علل شکست برنامه های عفاف و حجاب
مریم شکرالهی، مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه «س» نجف آباد، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به معنای عفاف و حجاب گفت: عفاف همان خود نگهداری و باز داشتن نفس انسان، از محرمات و خواهشهای شهوانی است و حجاب از نظر لغت به معنای پرده، مانع و سد بین دو چیز است که این چند معنا همگی برگشت به حائل حسی میان دو جزء می کند.
استاد و مشاور حوزه علمیه در ادامه افزود: تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است؛ یعنی منع در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع در عفت، مربوط به باطن و درون است.
وی گفت: به دلیل اینکه عفت یک حالت درونی است و با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگیهای عمومی انسان است، بنابراین بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس است که هر چه حجاب و پوشش ظاهری بیش تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیهی باطنی و درونی، تأثیر بیش تری دارد و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیشتر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیشتر و بهتر در مواجهه با نامحرم می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که در اسلام تا چه ميزان به رعايت عفاف و حجاب از سوی زنان تأكيد شده است، بیان داشت: زنان به عنوان یک قشر مهم در جامعه و اینکه حدود 50 درصد هر جامعه ای را تشکیل می دهند عامل مهم تاثیر گذار در جامعه می باشند و از این رو اسلام به این مسأله توجه زیادی کرده است.
مدیر و مشاور مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی نجف آباد با اشاره به چرايي حفظ عفاف و حجاب خاطرنشان کرد: از نظر فردي، خانوادگي و اجتماعي، حفظ خود و حرمت یک زن و احساس امنیت داشتن، به این منظور است که وقتی در اطراف یک خانه دیوار باشد، تمام افراد خانه احساس امنیت و آرامش می کنند ولی وقتی که این دیوار وجود نداشته باشد و شیشه باشد همه احساس ناامنی می کنند پس حفظ حجاب هم برای زن می تواند امنیت به همراه داشته باشد.
استاد حوزه، شاخص و حد و مرز حجاب را آیه 31 سوره نور «وَ قُل لِّلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ...» دانست و گفت: عفاف و حجاب فقط مختص زنان نیست، در مورد مردان نيز سفارش شده است و خداوند در قرآن کریم، در آیه 30 سوره نور، قبل از آن که زنان را امر به حجاب کند، به مردان دستور می دهد که نگاه خود را کنترل کنند.
وی با توجه به دو آیه فوق گفت: خداوند اگر به مردان دستور می دهد که نگاه خود را حفظ کنند به این معنی نیست که دیگر زنان آزاد هستند که هرطور می خواهند در جامعه حضور داشته باشند، بلکه بلافاصله زنان را نیز امر به پوشش و کنترل نگاه کرده است.
مدیر مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی ام الائمه «س» نجف آباد افزود: اساساً حفظ نگاه و پاکدامنی، زمانی امکان پذیر است که فضای جامعه، آلوده و محل جلوه های جنسی زنان و مردان نباشد، به عبارت دیگر آیه شریفه نفرموده که ای مردان، مبادا به زنان بی حجاب نگاه کنید، بلکه این دستور زمانی صادر شده است که زنان نیز امر به حجاب شده اند و به این معناست که مردان از نگاه مفسده انگیز حتی به زنان با حجاب منع شده اند.
وی بیان کرد: گسترش بدحجابي و بي عفتي در جامعه پيامدهايي همچون سقوط ارزش زن، افت تحصیلی و آموزشی، افزایش بیماریهای روحی و روانی، بی علاقگی به ازدواج، تیرگی رابطه فرزندان با والدین و رو آوردن به کسب درآمدهای نامشروع را به دنبال دارد.
استاد دانشگاه ابراز کرد: دشمن روی پوشش زنان ايراني به عنوان يكي از اركان فرهنگ و سبك زندگي سرمايه گذاري كرده است و به فرموده امام خمینی(ره) از دامن زن مرد به معراج می رود و این اتفاق در واقع باید در دامن زن پاکدامن و عفیف بیفتد و دشمن برای جلوگیری از پیشرفت و ترقی افراد جامعه بر روی حجاب زنان و از بین بردن آن تأکید دارد.
وی افزود: حجاب به معناى چادر نیست، اما بهترین نوع حجاب همان چادر است، حجاب به معناى پوشیدن سالم است، نه پوشیدنى که از نپوشیدن بدتر است.
شکر الهی ابراز داشت: حجاب چه به شکل ایرانى، چه به شکل عربى و یا به شکل کشورهاى دیگر، هر یک به گونه ای حجاب خود را حفظ مى کنند و این یعنی نظر اسلام تأمین شده است.
وی افزود: اسلام در باب حجاب پوشش را معین نکرده است، مقصود را معین کرده و مقصود این است که دیدار زن و مرد و ملاقات طبیعى آن ها به صورت روزمره تبدیل به یک عامل تحریک نشود و این هدف اسلام از حجاب و عفاف است.
شکرالهی بیان داشت: اگر برنامه هاي مربوط به عفاف و حجاب دستگاه هاي دولتي و غيردولتي تاكنون با موفقيت زيادي رو به رو نبوده و گاهي نتيجه عكس داده به این دلیل است که در آن اجبار است و برای چیزی که اجبار و زور باشد مسلماً اطاعتی وجود ندارد، گاهی تشویق و ترغیب در آن نیست و یا ممکن است عملکرد افراد با حجاب خوب نبوده باشد و مجریان این برنامه ها خودشان به برنامه ها اعتقاد درستی نداشته باشند.
وی به بیان نقش حوزویان در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه پرداخت و گفت: با زیبا و لذت بخش نشان دادن حجاب و با عمل صحیح به دستورات دینی و پرهیز از افراط و تفریط میتوانیم الگوی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ارائه کرد.
استاد حوزه و دانشگاه حجاب را مربوط به عرصه عمومی جامعه دانست و گفت: حجاب از ضروریات دین است، طبق آیه قرآن و فتوای مراجع حجاب ضروری دین و امری است که مورد اتفاق مسلمانان و جزء اسلام است و تمام افرادی که سخنشان مورد اعتناء است در این زمینه نظر واحدی دارند و اختلاف نظری وجود ندارد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این باره، گفت: اصل حجاب ضروری دین محسوب می شود ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بیاعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است./301/869/ب1