۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۵۱۰۶۲۳
در مدرسه علمیه دارالشفاء بررسی شد؛

حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپنوتیزم

پایان نامه حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپنوتیزم پژوهشی از حجت الاسلام محمد بهزادی با داوری حجت الاسلام ابراهیمی در مدرسه عالی دارالشفاء قم دفاع شد.
احضار روح و تسخیر جن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پایان نامه حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپنوتیزم که به همت حجت الاسلام محمد بهزادی و راهنمایی و مشاوره حجج اسلام ترابی و پورهاب تدوین شده بود با داوری حجت الاسلام ابراهیمی شامگاه دوشنبه در مدرسه عالی دارالشفاء قم دفاع شد.

حجت الاسلام بهزادی خاطرنشان کرد: جدید بودن بحث هیپنوتیزم هدف اصلی انتخاب این موضوع بوده است؛ از زمان ورود هیپنوتیزم به ایران و حتی از زمان آشنایی مسلمانان با این موضوع بیش از صد سال نگذشته است.

وی ادامه داد: گرچه در زمینه استخدام جن در کتب فقها مطالبی یافت می شود اما به اندازه کافی به این موضوع پرداخته نشده است؛ از سوی دیگر در میان فقها در زمینه استخدام جن و احضار ارواح اختلاف نظر وجود دارد و از مباحث رمزآلود نیز به شمار می رود.

پژوهشگر حوزوی در زمینه دست آوردهای پایان نامه حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپوتیزم گفت: در این پایان نامه تلاش شده است حکم فقهی هیپنوتیزم به همراه ادله بیان شود که چنین کاری نوآوری است زیرا تاکنون پایان نامه ای در این زمینه تدوین نشده است.

وی افزود: مفهوم استخدام جن و ارواح و رابطه آنها با سحر و جادو، چیستی حکم فقهی احضار ارواح و جن، تفاوت میان احضار ارواح مؤمن و کافر، حکم استخدام جن برای درمان بیماری و حکم هپنوتیزم، از سؤالات فرعی پایان نامه حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپوتیزم به شمار می روند.

حجت الاسلام بهزادی با اشاره به حکم علما در زمینه استخدام جن، ارواح و هیپنوتیزم گفت: میان علما در زمینه استخدام جن، ارواح و هیپنوتیزم اختلاف وجود دارد که برخی قائل به جواز و برخی قائل به حرمت هستند.

وی اضافه کرد: مهترین دلیل حرمت استخدام جن، ارواح و هیپنوتیزم، سحر و جادوگری دانستن آن موارد است و  برخی نیز قائل به سحر و جادو بودن این موارد نیستند اما آنها را حرام می دانند زیرا اعتقاد دارند که موجب ضرر می شود.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: اکثر علما استخدام جن، ارواح و هپنوتیزم را با توجه به اصل برائت فی نفسه جایز می دانند زیرا این موارد تخصصا از بحث سحر و جادوگری خارج هستند زیرا در سحر و جادوگری دارای همانند ضرر رساندن، فریب و خدعه وجود دارد که در استخدام جن، اراواج و هیپنوتیزم یافت نمی شوند.

وی افزود: برخی نیز به دلیل کهانت دانستن ارتباط با جن، آن را حرام می دانند که باید گفت در کهانت مواردی همانند پیش گویی و خبرگرفتن از جن برای امور آینده نهفته است در حالی که بحث ما ارتباط با جن است و جن با رضایت خود کاری را انجام  می دهد؛ در جواب افرادی نیز که به دلیل ضرر داشتن ارتباط با جن آن را حرام می دانند باید گفت، اصل رابطه با جن دارای ضرر نیست بلکه ضرر بر آن عارض می شود بنابراین تا زمانی که ارتباط موجب ضرر نشود جایز است.

در پایان نیز حجت الاسلام ابراهیمی استاد داور جلسه دفاعیه پایان نامه حکم فقهی احضار ارواح و استخدام جن و هیپوتیزم این پایان نامه را از نظر بیان و تقسیم بندی خوب توصیف کرد اما از نظر شکلی اشکالاتی را همانند استفاده از شیوه نادرست برای تنظیم فهرست، عدم استفاده از منابع درجه اول، استدلالات تکراری ومجمل بودن برخی عبارات، وارد کرد./1324/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات