۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۵۰۶۱۱۶
مباحثه اینترنتی یک استاد حوزه با شاگردش؛ (بخش دوم)

چرایی و چگونگی مجازات منافقین در سال ۱۳۶۷

در دومین بخش مباحثه اینترنتی یک استاد حوزه با شاگردش به بحث چرایی و چگونگی مجازات منافقین در سال ۱۳۶۷، خواهیم پرداخت.
منافقین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با فعالیت های برخی افراد سیاسی در راستای توجیه فعالیت های حزب و گروهی خود جهت تثبیت جایگاه سیاسی و زیر سئوال بردن برخی فعالیت ها و اقدامات شایسته شخصیت های علمی و سیاسی حوزوی در دوران نخست انقلاب اسلامی، این روزها این سخنان در میان برخی از حوزویان نیز به صورت اینترنتی در حال گردش علمی است که در دومین قسمت این مباحثه اینترنتی به مبحث چرایی و چگونگی مجازات منافقین در سال 1367، می پردازیم.

در ادامه متن مباحثه مجازی یک استاد حوزه علمیه با شاگردانش را با هم می خوانیم:

چرایی و چگونگی مجازات منافقین در سال 1367

سئوالات طلاب:

 چرا اقای منتظری زمانی که قائم مقام رهبری بودن علیه این اعدام ها در فایل صوتی اعتراض کرد و به امام خمینی(ره) در مورد این اعدام ها نامه نوشت و این اعدام ها رو محکوم کرد؟

آقای دکتر یعقوب توکلی و همچنین آقای سید حمید روحانی در این باره مصاحبه هایی دارند که در سایتها هست و خوب توضیح داده اند.

خانه آقای منتظری لانه منافقین بود و امام در حکم عزل ایشون فرمودند من یقین دارم که اگر شما رهبر می شدید کشور را دست منافقین می دادید! این دلبستگی به منافقین همیشه در وجود منتظری بود.

سلام خسته نباشید

منافقین باچه قاعده ی قضایی اعدام شدن

مفسدفی الارض بودن یاامنیت ملی یاقصاص؟؟؟

تشکر

مگه فرزند اقای منتظری توسط منافقین کشته نشد؟ منتظری در اوج قدرت بود؛چه دلیلی داشت اینطور از اعدام ها آشفته بشه چرا دست از منصب برداشت و اعتراض کرد؟

پاسخ استاد:

سلام

 این سوال خیلی خوبیه و حسابی توضیح میخواد

اینجا سه عنوان فقهی حقوقی داریم

1-مفسد فی الارض

2-محارب

3-بغی

هر سه عنوان به منافقین صدق میکنه اما بطور خاص بغی ذی فئه بیشتر صدق میکنه. باغی یعنی شورشی، این شورشی ممکنه بدون تشکیلات(فئه) باشد و ممکنه با تشکیلات باشد. در فقه شیعه باغی دارای تشکیلات را باید با همه اعضای تشکیلاتش نابود کرد چون تشکیلات باغی زمینه فتنه را روشن خواهد گذاشت.

علامه حلی در این باره چنین فرموده است:

« اهل بغی دو دسته‌اند: 1. دسته‌ای که دارای فئه هستند. اینان اسیرانشان اعدام می شوند، فراری هایشان تعقیب می گردند و مجروحانشان کشته می شوند.2. آن دسته که دارای فئه نیستند. اینان اسرار و مجروحانشان اعدام نمی شوند و فراری هایشان مورد تعقیب قرار نمی گیرند. یاغیان و فرزند و اموالشان به اسارت غنیمت جنگجویان مسلمان در نمی آید. » ( تبصرة المتعلمین، ص 81)

باغی و اهل بغی، هر کسی است که بر امام و پیشوای عادل خروج کند و مسلحانه بشورد. جهاد این فرقه با دعوت و درخواست آن امام و یا کسی که آن را امام تعیین و منصوب کرده باشد بر مسلمانان واجب است به طور کفایی، مگر آن که توبه نمایند و... .» ( تبصرة المتعلمین، ص 81)

باغیان فتنه ۸۸ از کدوم دسته هستن؟

فتنه گران هم باغی هستند. اما فئه رسمی نداشتند. یعنی اگر یک سازمان کاملا مجهز و دارای دسته و رسته سازمانی وجود داشت همگی محکوم به اعدام بودند اما چنین چیزی وجود نداشت و اونها باغی غیر ذی فئه بودند.

چرا باید دست از مقام و احترام برداره و برای منافقین دل بسوزونه؟

نه به جایگاه بزرگتری میرسید نه به پول و نه...

حتی در کشور موند تا در گذشت؟

منتظری چی میدونست که انقدر آشفته اش کرد و پشت به همه داشته هاش کرد؟؟؟

سوال دیگه

الان هم عده ای از منافقین درگوشه وکناردنیا هستن وباید اونامحاکمه بشن حالا چراکشور ما اینارو با دادگاه جهانی محاکمه نمیکنه(مثل خود آمریکا)؟

پاسخ:

این سوال شما در واقع همان سوال همیشگی هست که چرا و چطور بعضی ها منحرف میشن. انحراف دلایل و زمینه های مختلفی داره از جمله قدرت، پول، شهوت و ساده لوحی.

امام به منتظری فرمودند تو بسیار ساده لوح هستی! ساده لوح با اینکه زاهد، باسواد و حتی دوستدار امام خمینی(ره) هم هست اما بسادگی فریب می خورد. شاید راه درمان آدم ساده لوح این باشه که اصول فکری ای ترسیم کنه و محکماتی را در نظر بگیره که همه چیز را باهمان اصول بسنجه و همچنین منابع اطلاعات و اخبار خودش رو محدود به چند کانال نکنه.

اتفاقا تعداد زیادی از اعضای منافقین حتی در دادگاههای بین المللی محکوم شده اند و پلیس اینترپل موظف به دستگیری اونهاست اما فرانسه و آمریکا اونها رو تامین دادن و تحویل ایران نمیدن. حتی آمریکا هم منافقین رو تا همین دو سه سال پیش یک گروه تروریستی میدونست! با اینهمه، بخاطردشمنی شون با ایران و بخاطر بی عرضگی محض وزارت خارجه بی خاصیت ما، منافقین ازادانه در خارج از ایران می چرخند و جلسه سالانه میگیرند و..

تمام کسانی که تقریبا 20ماه فتنه کردند، سازمانی نبودند. سران آنها و محرک های اصلی اتفاقا از اعضای رسمی سازمان منافقین بودند اما کلا فتنه گران سازمان منسجمی که عنوان فئه به اونها تعلق بگیره نداشتن

از انجا كه سازمان منافقين عليه حكومت اعلام جنگ مسلحانه كرده بود و همچنان توسط سلاح به كشتار مردم ميپرداخت دست به بغي و محاربه زده بود كه طبق قانون مجازاتي برابر اعدام دارد.

ماده ٢٨٧ قانون مجازات در اين رابطه ميگويد: تمام اعضاي گروهي كه در برابر نظام قيام مسلحانه كند محكوم به اعدامند. ماده ٢٨٨ هم در تكميل اين ماده ميگويد تا زماني كه مركزيت گروه باغي وجود داشته باشد همه اعضا حتي انان كه در قسمت نظامي حضور ندارند محكوم به اعدامند! ( حتي ابدارچي!)

یعنی دختران ۱۸ساله ای که عضو ساده این گروهک بودن و کار چندانی نکرده بودن و چندماه تا اتمام محکومیتشون باقی مونده بود شامل این قانون میشدن؟

در فرض سوال، چند ماه تا اتمام محکومیت شون از جرم قبلی شون مونده بوده است و بر اساس جرم جدید شون که شورش در زندان بود مجددا محاکمه می شدند و اگر توبه نمی کردند محکوم به اعدام بودند. هیات عفو منتظری رو هیچوقت فراموش نکنید. منتظری صدها نفر رو بسادگی آزاد کرد به طوری که حدود 230 نفر از افرادی که منتظری آزاد کرده بود در عملیات مرصاد حضور داشتند و در جنگ کشته شدند. این یعنی توبه های نمایشی هم می کردن برای فرار و نهایتا آنهایی که مانده بودند و اعدام شدند، خالص ترین جلادهای منافقین بودندآقایان نیری (حاکم شرع)، اشراقی (دادستان)، رئیسی (معاون دادستان) و پورمحمدی (نماینده اطلاعات در اوین)- دعوت می‌کند تا به منزلش بیایند. اول محرم این دیدار صورت میگیرد./917/ 502/ص

ارسال نظرات