۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۵۰۵۹۸۵
حجت الاسلام پناهیان:

حسادت در قاموس یاران امام زمان وجود ندارد

حجت الاسلام پناهیان گفت: منتظران فرج و ظهور حضرت ولی عصر(عج) بدانند که ایشان یارانی می‌خواهند که ذره‌ای حسادت به مقام ولایت نداشته باشند.
پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسمی که شب گذشته به مناسبت شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد، در ادامه بحث ولایت و نقطه مقابل آن که حسد است گفت: اهل بیت(ع) در باب حسادت می‌فرمایند حسادت معادل شیطان است که وقتی به ما می‌رسد از بین می‌ود.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: سه ویژگی که حتی پیامبران هم به آن دچار می‌شدند تفکر در وسوسه‌های امر خلقت که به وجود آوردن از عدم است و موضوع بسیار پیچیده‌ای است که ذهن برخی درگیر این موضوعات فلسفی می‌شود. مورد دوم منفی بافی و فال بد زدن است که ممکن است انسان را به خود مشغول کند.

حجت الاسلام پناهیان در ادامه ابراز داشت: موضوع سوم حسد است که امام صادق(ع) این صفت را در انبیا به عنوان غبطه معرفی می‌کنند. این روایت نشان می‌دهد حسد مسأله بسیار فوق‌العاده‌ای است که در مقابله با آن انبیای الهی به دلیل احترام به اولیا و پنج تن آل عبا نزد پروردگار عالم مقام پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه صفت رذیله حسادت در مقابل مسأله ولایت‌پذیری است گفت: امام صادق(ع) در تقابل صفات خوب و بد، در مقابل رذیله زشت و ناپسند حسادت، تقوا را قرار می‌دهند.

مبلغ دینی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین صفت اخلاقی که زندگی انسان‌ها وابسته به آن است محبت و مهربانی است، بیان کرد: امام علی(ع) در روایتی مهربانی و محبت را در مقابل حسد قرار داده‌ و معتقد است مؤمن با حیای خود بر شهوت و با مودت و مهربانی بر حسد ‌غلبه پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: شخص حسود نمی‌تواند نسبت به کسی مهربانی و دلسوزی کند. در فرهنگ ما بهترین نوع دلسوزی، دلسوزی نسبت به امام جامعه مسلمین است و دلسوزی نسبتبه ولیّ مسلمین یک وظیفه عمومی است؛ آنچه که در زمان ظهور حضرت حجت(عج) به اوج خود خواهد رسید.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: با توجه به آیه "خلق الموت والحیات لیبلوکم ایکم احسن عملا" خمیر مایه انسان رقابت است ولی باید توجه و مراقبه داشت. اگر این مسابقه به بیراهه برود وارد مسیر حسد می‌شود ولی اگر انسان آن را کنترل کرده و از بین ببرد به حقیقت عبودیت دست پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: کسی که تقوا دارد و متقی است حسادت از او به دور است و ولایت‌ را با عشق پذیرفته است. حتی اگر مقدار ولایت‌پذیری را در خود ضعیف می‌بینیم باید آن را با توجه و مراقبه تقویت کنیم.

مبلغ دینی ابراز داشت: منتظران فرج و ظهور حضرت ولی عصر(عج) بدانند که ایشان یارانی می‌خواهند که یک ذره حسادت در وجود خود نسبت به حضرت و یارانش نداشته باشند و در این زمینه خود را تقویت کنند.

وی در پایان با اشاره به روایتی خاطرنشان کرد: صاحب دین فکر می‌کند و با تفکر به آرامش می‌رسد؛ همچنین با توجه به خود، به صفت تواضع آراسته شده و با قناعت به استغناء می‌رسد. از این رو حسد را از بین برده و محبت در دلش ظهور می‌کند./202/966/ب1

ارسال نظرات