۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۰۵۷۶۹
آیت الله مروارید:

فقها شرط زوجه مبنی بر عدم تزویج ثانی همسرش را صحیح می دانند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: اگر خانمی ضمن عقد نکاح، عدم ازدواج ثانی همسرش را شرط کند، همسر او باید به این شرط عمل کند و تکلیفا جایز نیست که با این شرط مخالفت کند.
آیت الله مروارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید سحرگاه امروز در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود که با محوریت موضوعی «قاعده لاضرر» در دفتر حضرت آیت الله سیستانی برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون مسأله شروط ضمن عقد پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: وقتی زنی شرط کند که همسرش زوجه دیگری اختیار نکند، این شرط علی القاعده اشکالی ندارد و مخالف با کتاب الله نیست و مقتضای قاعده این است که چنین شرطی نافذ باشد.

وی افزود: فتوای علمایی همچون حضرات آیات وحید و سیستانی و همچنین مرحوم حضرت آیت الله خویی مبنی بر این است که چنین شرطی صحیح است و اگر خانمی ضمن عقد نکاح، عدم ازدواج ثانی همسرش را شرط کند، همسر او باید به این شرط عمل کند و تکلیفا جایز نیست که با این شرط مخالفت کند.

آیت الله مروارید در تبیین حکم ازدواج مجدد فردی که همسرش عدم ازدواج ثانی او را به هنگام عقد شرط کرده بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس فتوای علمای مذکور، ازدواج مجدد چنین شخصی معصیت محسوب می شود اما ازدواجش صحیح خواهد بود. البته برخی علما مانند آیت الله حکیم نکاح ثانی چنین فردی را باطل اعلام کرده اند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: بر اساس فتوای امام راحل در تحریرالوسیله این شرط را صحیح نیست اما وقتی ایشان در مکاسب به صورت استدلالی به این مسأله پرداخته اند، می فرمایند «مقتضای ادله و روایات این است که شرط صحیح باشد.» در هر حل اکثر فقهایی که فتوای آن ها در دسترس است، این شرط را صحیح می دانند./202/820/ب1

ارسال نظرات