۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۵۰۴۶۱۸
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین:

قرآن به عنوان کتاب تربیتی مسلمانان محور کار معلمان قرار گیرد

حجت الاسلام کاظم لو گفت: آموزش و پرورش غیر از وراثت در سایر عناصر تربیتی دارای نقشی فعال و جایگاهی قوی است، بنابراین با این میزان تأثیرگذاری لازم است قرآن به عنوان کتاب تربیتی مسلمانان محور کار قرار گیرد.
حجت الاسلام رضا کاظم لو

حجت الاسلام رضا کاظم لو، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش در تربیت، گفت: وراثت، محیط، تلقین و دوست در تربیت افراد دارای نقش هستند و آموزش و پرورش غیر از وراثت در سایر عناصر تربیتی دارای نقشی فعال و جایگاهی قوی است.

وی ادامه داد: مدرسه، فضای فیزیکی و فکری آن و معلمان در تربیت دانش آموزان از نقشی اساسی برخوردار هستند، بنابراین با این میزان تأثیرگذاری لازم است با توجه به اینکه ما مسلمان هستیم، قرآن به عنوان کتاب تربیتی محور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام کاظم لو با اشاره به جایگاه معلم در تربیت دانش آموزان، خاطرنشان کرد: معلم بالاترین اثرگذاری را در دانش آموزان دارا است به طوری که حتی گاهی فرزندان به جای پیروی از حرف والدین حرف و رفتار معلم را در محوریت قرار می‌دهند، بنابراین لازم است معلم از نظر اخلاقی، گفتار و کردار نمونه و الگو باشد.    

وی با بیان اینکه فرزندان امانت هایی در دست معلمان هستند، ابراز داشت: کودکان، نوجوانان و جوانان ثروتهای بی قیمتی بوده و در دست معلمان امانت هستند، این امر نیز ثابت شده که همواره نوع عملکرد مثبت و یا تخریبی افراد تأثیر پذیرفته از یک معلم بوده است، بنابراین لازم است آنان امانت داری را به معنای تمام کلمه حفظ کنند و با توجه به اینکه معلمی شغل انبیاء دانسته شده بتوانند افرادی شاخص برای نظام تربیت کنند.  

این کارشناس حوزوی سپس درباره نقش قرآن در تربیت، عنوان کرد: قرآن تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته، پس در تربیت قرآنی پاکسازی و تربیت اخلاقی مقدم بر آموزش فرمولها است و اگر کسی از نظر دینی تربیت نشود، دانش و علوم در دست او مانند شمشیر عریان در دست کسی است که استفاده صحیح از آن را نمی‌داند.

وی در ادامه با تأکید بر نقش تذهیب در چگونگی بکار گیری علوم، ابراز داشت: علم در کنار تذهیب و تربیت می‌تواند مفید باشد و با این دیدگاه و تربیت شدن می‌توان تمامی علوم را اسلامی و مفید دانست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران قزوین با بیان اینکه در حال حاضر در موارد بسیاری توجه به محتوای دینی در اولویتهای تبلیغی مهدکودک ها قرار ندارد، عنوان کرد: تربیت در مهدکودک ها بسیار مهم است، اما در حال حاضر با توجه به آنچه که در تبلیغات و تابلوهای فعالیت مهدکودک ها دیده می‌شود متأسفانه تربیت دینی آخرین نوشته‌های این مراکز را شکل می‌دهد و توجه به اموری مانند آموزش زبان خارجه در ردیف نخست فعالیت های آنها نوشته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مهم تربیت در دوران ابتدایی زندگی و در مهدکودکه ا و پیش دبستانی‌ها لازم است این نکته مهم مورد توجه قرار گیرد که کودکان تنها برای سرگرمی به مهدها و مراکز پیش دبستانی نمی‌روند و امر تربیت در آنجا اتفاق می‌افتد.

حجت الاسلام کاظم لو با تأکید بر اینکه آموزش آداب اجتماعی و فردی جدای از هم نیستند، اظهار داشت: در تربیت تفاوتی میان آداب فردی و اجتماعی وجود ندارد؛ به این معنا که تربیت دینی و اسلامی تربیتی همه جانبه است و فرد در تربیت اسلامی هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی تربیت می‌شود.

وی در پایان با اشاره به رابطه آموزش فرهنگ ایثار و شهادت با خشونت در دانش آموزان، گفت: مناطق جنگی بهترین مسأله برای تربیت جوانان است، زیرا در آنجا فرد با فداکاری، ایستادگی، مقاومت و گذشتن از خود برای حفظ دین و آرامش جامعه آشنا می‌شوند و تأثیر آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت نیز موضوعی قابل مشاهده و آزمایش است./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات