۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۰۴۴۴۲
حجت الاسلام سیدآبادی:

قدرت تشخیص حق از باطل در سایه تقوا و درک صحیح دین حاصل می شود

حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به اهمیت بصیرت در زندگی، آن را حاصل رعایت تقوا و درک صحیح از دین دانست و گفت: کج فهمی دین از آسیب های تاریخی جامعه دینی است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، ظهر امرور در نشست اخلاقی ماه مبارک رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بصیرت و بینش را از آثار تقوای الهی برشمرد و با اشاره به آیه 29 سوره انفال، گفت: خداوند در این آیه شریفه می فرماید اگر مؤمنان تقوای الهی را رعایت کنند خدا برای آن ها فرقان قرار می دهد.

وی با تأکید بر ضرورت بهره مندی از بصیرت در احادیث، ادعیه و کلام بزرگان دین افزود: بصر به معنای دید ظاهری با چشم است اما بصیرت، بینایی درون و باطن انسان است که به وسیله آن حقایق را درک می کند و از دید ظاهری بسیار مهم تر است.

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان اینکه به فرموده امیرمؤمنان علی(ع)، نبود دید ظاهری بهتر از نبود بصیرت و دید باطنی است، تصریح کرد: مسیر زندگی همواره با عرصه ها و صحنه هایی مواجه است که تشخیص حق در آن ها دشوار می شود و تنها چیزی که در این شرایط به انسان کمک می کند بصیرت و بینش عمیق است.

استاد حوزه علمیه بصیرت را حاصل تقوا و نیز درک عمیق از دین دانست و گفت: رعایت حلال و حرام الهی و واجبات و محرمات، نورانیتی در دل انسان ایجاد می کند که حقایق را تشخیص می دهد.

وی درباره درک عمیق از دین نیز خاطرنشان کرد: از مهمترین چالش های اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) سطحی نگری و کج فهمی مردم از دین بوده است زیرا تا فهم صحیح از دین نباشد، امکان دینداری صحیح وجود ندارد.

برای فهم صحیح دین، هزینه کنیم

حجت الاسلام سیدآبادی با بیان اینکه کج فهمی دین از آسیب های تاریخی جامعه دینی است، ادامه داد: ممکن است انسان مانند خوارج دیروز و جریان های تکفیری امروز، در قله عبادت به درگاه الهی و رعایت ظواهر دینی باشد اما درک صحیحی از دین نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر لزوم هزینه کردن انسان برای فهم صحیح خود و خانواده اش از دین، گفت: فهم دین، کلید بینش و رمز بصیرت انسان و از مهمترین شاخص های کمال ایمان و عبادت است.

وی یادآور شد: همه کسانی که درطول تاریخ در فتنه ها سقوط کردند، یا بی تقواهای دنیاپرست بودند و یا انسان های کج فهم در دین که به عنوان مثال در واقعه عاشورا به زعم خود سر ولی خدا را برای رضای خدا بریدند./202/930/ب1

ارسال نظرات