۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۰۴۴۳۰
آیت الله ناصری:

به گونه ای نماز بخوانیم که گویی آخرین نمازمان است

استاد اخلاق و عرفان با تأکید بر لزوم رعایت شروط و آداب نماز و پرهیز از مفاسد اخلاقی و اجتماعی برای قبولی نماز، گفت: در حقیقت انسان باید اهل اصلاح اجتماعی باشد تا یک نماز درست و کامل به جا آورده باشد.
آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به روایاتی پیرامون اهمیت، آداب نماز و شرایط نمازگزاران، گفت: نماز شرایطی دارد که باید به آنها توجه داشت، یکی از این شروط که سبب می‌شود نماز انسان کامل و صحیح باشد رعایت موازین شرعیه است، کسی که نماز صحیح می‌خواهد قطعا با لباس غصبی یا به روی زمین غصبی نماز نمی‌خواند.

برای قبول شدن نماز نباید حق الناس برگردن انسان باشد

آیت الله ناصری با اشاره به شروط صحت نماز و اهمیت نبودن حق الناس برگردن نمازگزار برای پذیرفته شدن نماز، تصریح کرد: اموری نظیر ریاکاری، نگاه به نامحرم، رباخواری، رشوه گرفتن و دادن و مسائلی از این دست از اعمالی است که نماز انسان را بی‌اثر و بی فایده می‌کند، در حقیقت انسان باید اهل اصلاح اجتماعی باشد تا یک نماز درست و کامل به جا آورده باشد.

وی با بیان اینکه گناهانی وجود دارند که اگر انسان آنها را مرتکب شود باعث عدم قبولی نماز می‌گردند، عنوان کرد: پرهیز انسان از گناهان بزرگی نظیر شرب خمر یکی از شرایط قبولی نماز است که در این زمینه روایات بسیاری وجود دارد.

آیت الله ناصری حب جاه و مقام و ظلم به دیگران در به دلیل داشتن ثروت و قدرت را موجب عدم مقبولیت نماز برشمرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) دستور به انجام ۵ کار می‌هند برای سعادت دنیا و آخرت، اول اینکه انسان از آنچه در دست مردم است چشم پوشی کنند و به خاطر آن حسرت نخورد و زندگی خود را برهم نزند و از زندگی که دیگران دارند چشم پوشی کند.

وی ادامه داد: پرهیز از طمع دستور دیگری است که ایشان برای سعادت ابدی به انسان گوشزد کرده است، سرنوشت انسان چیزی است که در زندگی او وجود دارد و این حکمت خداوند است و نداشتن این طمع بسیار سازنده است.

با توجه به اینکه هرلحظه ممکن است مرگ ما فرا برسد نماز بخوانیم

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه خاطرنشان کرد: جوری باید نماز بخوانیم که گویا آخرین نماز ما است، انسان باید هرلحظه خود را در برابر مرگ ببیند، هر کدام از ما هر لحظه ممکن است بمیرد و به همین دلیل، نمازی که می‌خوانیم را جدی بگیریم و فرض کنیم نمازی که قرار است بخوانیم آخرین نمازی است که در قید حیات خواهیم خواند.

وی با اشاره به تأکید پیامبر اکرم(ص) بر پرهیز از بداخلاقی و بد زبانی برای دستیابی به سعادت ابدی و سعادت در دنیا و آخرت، تصریح کرد: انسان نباید به کسی ظلم کند که بعدا به دنبال عفو و بخشش باشد، همچنین بارها در روایات تأکید می‌شود آنچه برای خود دوست داری برای برادران و خواهران دینی خود بخواهید و آنچه برای خود نمی‌پسندید برای آنها هم نپسندید./202/1304/ب1

ارسال نظرات