۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۵۰۳۴۵۴
امام جمعه کوهبنان:

حقوق شهروندی همان حقوق اسلام مبتنی بر عدالت است

حجت الاسلام جعفری با بیان اینکه حقوق شهروندی همان حقوق اسلام مبتنی بر عدالت است، گفت: حقوق شهروندی باید در جامعه گسترش پیدا کند.
حقوق شهروندی

حجت الاسلام عباس جعفری، امام جمعه کوهبنان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، به تبیین حقوق شهروندی پرداخت و اظهار کرد: در اسلام به حقوق شهروندی تأکید زیادی شده است و این حقوق را حق همه افراد می داند که حتی در قانون اساسی نیز آمده است.

وی بیان کرد: در این حقوق افزون بر اینکه انسان از حق خود دفاع می کند باید حق دیگران را نیز رعایت کند و حقوق شهروندی در صورتی مطرح است که مانع و مزاحم حقوق اجتماعی نباشد.

امام جمعه کوهبنان با اشاره به اینکه حقوق شهروندی منشوری زیبا و ارزشمند به شمار می رود، افزود: یکی از دستورات الهی و سنت انبیاء و اهل بیت(ع) رعایت کردن حقوق دیگران و حقوق شهروندی در جامعه است که در دین مقدس اسلام و روایات نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه معصوم(ع) بر آن تأکید فراوان شده است.

حجت الاسلام جعفری تصریح کرد: حقوق شهروندی همان حقوق اسلام مبتنی بر عدالت است که باید در جامعه گسترانیده شود و از نظر حضرت امام خمینی(ره)، برخورداری از حقوق اجتماعی در جامعه براساس تابعیت کشور است و تمام شهروندان ایرانی از حقوق اجتماعی برخوردارند و در این زمینه، اقلیت های مذهبی نیز همچون مسلمانان، از این حقوق برخوردارند و یا به عبارت دیگر، حقوق اجتماعی براساس مذهب، در جامعه توزیع نمی شود.

وی ادامه داد: اخلاق نیکو، رعایت حقوق شهروندی و تأمین امنیت انسان را به اهداف خود می رساند، از این رو دولتمردان باید این حقوق را به خوبی در جامعه پیاده کنند و فرمایشات حضرت علی(ع) در نهج البلاغه به والیان شهرها در باب کرامت انسان می تواند بهترین الگو  در اجرای حقوق شهروندی باشد.

امام جمعه کوهبنان یادآور شد: حقوق شهروندی یک فرهنگ است که در بطن دین مبین اسلام وجود دارد و این مسأله در جمهوری اسلامی ایران هیچ ‌گاه نباید به‌ عنوان شعار سمبولیک مطرح باشد.

حجت الاسلام جعفری در پایان با بیان اینکه اگر می‌خواهیم جامعه پویا و نیروی انسانی توسعه ‌یافته داشته باشیم، باید حقوق شهروندی را ارج بنهیم، گفت: این حقوق باید بر مبنای ارزش و منزلت والای اجتماعی اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر مستضعف اجرا شود./۹۷۰۹/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات